Nytt målvaktspar klart
Publicerad: 2020-05-15
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med ett nytt målvaktspar till den kommande SDHL-säsongen. Från Linköping HC ansluter den finländska landslagsmålvakten Eveliina Suonpää och från AIK hämtas Amanda Johansson, även hon med landslagsmeriter.

I och med de båda nyförvärven som tar plats mellan stolparna står det även klart att det blir ett helt nytt målvaktspar i Leksands IF den kommande säsongen. Sedan tidigare står det klart att Julia Nilsson återvänder till Norrland för spel i Skellefteå AIK, och dagens dubbla nyförvärv innebär också att tyskan Jule Flötgen lämnar klubben.

Eveliina Suonpää

Eveliina Suonpääs karriär tog sin start i Panelian Raikas hemma i finska Eura. Inför juniortiden gick flyttlasset vidare till Kuortane för spel i Team Oriflame som hon kom att representera i tre säsonger mellan 2011-2014. Efter tiden i Team Oriflame stundade två säsonger i Ilves samt ytterligare två säsonger i Rauman Lukko innan hon inför säsongen 2018/2019 skrev på för Linköping HC som hon representerat de två senaste säsongerna.

På landslagsnivå har Eveliina Suonpää hunnit skaffa sig gedigna meriter då hon representerat Finland vid ett J18-VM, tre A-VM samt två OS-turneringar. I prisskåpet finns även ädla medaljer i form av ett VM-silver, två VM-brons samt ett OS-brons.

Det nyskrivna kontraktet med Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2020/2021.

Eveliina Suonpää om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är riktigt förväntansfull och ser fram emot att få komma till Leksands IF. Jag har varit i diskussioner med föreningen ett tag, och Leksand verkar som ett litet ställe som jag kommer trivas väldigt bra i. Jag har fått intrycket att hockeyn är väldigt stor i Leksand, och jag kommer själv från en litet samhälle så det passar perfekt. Hockeymässigt blir det en ny utmaning för mig. Jag trivdes bra i Linköping, men det här blir något nytt för mig. Jag ser fram emot uppgiften och att få utmana mig själv rejält på nytt. Jag har hört väldigt gott om träningen som bedrivs i Leksand och jag ser fram emot att få komma igång med laget och inte minst samarbetet med målvaktstränaren Alexander Millner.

Lars Stenmark om nyförvärvet Eveliina Suonpää:
-Eveliina har visat under sina två säsonger i Linköping att hon är kapabel att spela många matcher och hålla en hög nivå över tid i SDHL. Hon har bra erfarenhet och rutin, både från klubblagsspel och landslaget där hon är med i landslagsgruppen även inför den kommande säsongen. Eveliina kommer att bidra med ett otroligt bra driv och vassa kvalitéer, och hon spelar dessutom med stor auktoritet och pondus.

Amanda Johansson

Amanda Johansson kommer ursprungligen från Onsala strax söder om Göteborg. Inför juniortiden lämnade hon Göteborg för spel i solnaklubben AIK. I AIK inledde hon med spel i klubbens andralag i Division 1 under sina första två säsonger, men fick under sin tredje säsong på 08-mark chansen i SDHL och stod där för en stark säsong med en räddningsprocent på 92,2 under sina 16 a-lagsmatcher. Under den senaste säsongen blev dock speltiden mer sparsam och hon noterades för två matcher med AIK i Division 1.

På landslagsnivå har Amanda Johansson representerat Sverige vid J18-VM i Japan säsongen 2018/2019 där hon vaktade det svenska målet i två matcher.

Amanda Johansson om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns riktigt roligt att få representera en så stor klubb som Leksands IF. Det kändes bra när jag beökte Leksand och fick träffa Lars Stenmark och Alexander Millner, och jag tror att det kommer bli en riktigt bra säsong. Min förhoppning är att få spela en hel del i vinter och tävla rejält med Eveliina. Hon är en riktigt bra målvakt med stor erfarenhet så det ska bli kul att kampera ihop med henne och fightas om förstaspaden, och jag tror att vi kan utveckla varandra på ett bra sätt.

Lars Stenmark om nyförvärvet Amanda Johansson:
-Amanda är ung och rejält utvecklingsbar. Hon kommer från en tuff säsong i AIK och är rejält revanschsugen. Amanda har varit här i Leksand och träffat ledare i föreningen, inte minst Alexander Millner som är vår målvaktstränare, och vi har fått bra intryck av henne. Jag tror att hon kommer att ta stora steg framåt hos oss i vinter. Det känns som ett mycket bra och spännande målvaktspar vi har landat, säger Lars Stenmark om Amanda Johansson.

Richard Brasar