Uddamålsförlust mot Skellefteå
Publicerad: 2019-12-07
En jämn bortamatch mot Skellefteå slutade tyvärr med noll poäng efter att hemmalaget vunnit med 3–2.

Skellefteå kom ut bäst i inledningen av matchen och hade tidigt chansen att göra mål i powerplay, men Leksand redde ut stormen och jämnade ut spelet efter de första minuterna. Resterande del av den första perioden var fram och tillbaka och höll inte särskilt bra kvalitet, vilket också gjorde att 0–0 höll sig perioden ut.

En minut in i andra perioden kom matchens första mål då Leksand tog ledningen. Daniel Gunnarsson passade fram till en helt fri Mattias Ritola framför mål som bara hade att runda Gustaf Lindvall och vackert lägga in 0–1. Leksand försvarade sig sedan väl och såg ut att få vara i en bra sits inför tredje perioden, men med mindre än två minuter kvar till pausvila fick Skellefteå in både 1–1 och 2–1 inom loppet av tio sekunder och tog kommandot i matchen.

Trots ettmålsunderläget var det Leksand som var klart bättre i den första halvan av den tredje perioden. Till slut satt också kvitteringspucken efter att Marek Hrivik passat fram till Daniel Olsson-Trkulja som skickade in pucken i mål. Därefter hade Leksand både en och två chanser att ta ledningen, men denna gång var stolpen i vägen för David Rundqvist, och istället för ett blåvitt ledningsmål tog Skellefteå ledningen på nytt efter en tveksam Leksands-utvisning. Leksand försökte sedan kvittera med sex utespelare på isen, men inget mål gjordes och matchen slutade 3–2.

Nu väntar ett landslagsuppehåll innan SHL åter är tillbaka, då med bortamatch mot Örebro 17 december.

Arvid Yngvesson