Andra perioden fällde damlaget
Publicerad: 2021-09-18
Damlaget
Leksand tog ledningen och inledde starkt borta mot HV71. Men sedan kom en mycket olycklig andra period. – Vi följer inte den plan vi har, säger tränare Mathias Olsson efter matchen som slutade 6–3 till hemmalaget.

Leksand började som man har gjort i de två första matcherna i SDHL denna säsong: riktigt starkt. De blåvita tog ledningen med några minuter kvar av perioden och hade chansen på fler mål.
– Vi har gjort tre fantastiska förstaperioder den här säsongen, men vi är för dåliga för att ta betalt. Vi gör helt enkelt för lite mål på de chanser vi har, säger tränare Mathias Olsson till hemsidan.

Följer inte planen

Ledning efter första periodens enda mål och med riktigt fint spel lovade det trots ineffektivitet gott inför fortsättningen. Men i den andra perioden hände något. Det disciplinerade spelet föll ihop och med det kom mål efter mål för hemmalaget. När slutsignalen efter 40 spelade minuter gick stod det 5–1 på resultattavlan.
– Det här går att förklara på många olika sätt. Men framför allt handlar det om att vi inte följer den plan vi har. Man börjar göra egna grejer och fuskar tyvärr lite i jobbet. Varför det blir så har jag inget riktigt bra svar på.
I tredje ser det ändå ut som ni är tillbaka i fas och gör ett rejält försök?
– Absolut! Vi ger det en ärlig chans och vi vinner ju två av tre perioder även om vi förlorar matchen. Men det var lite för lång uppförsbacke.
Vad tar ni med er från matchen?
– Det är samma som i de andra matcherna, den första perioden. Då spelade vi bra.

Boxplay ser bra ut

Jag tycker också att spelet i boxplay ser bra ut?
– Ja, i numerärt underläge gör vi det fantastiskt bra, där måste vi ligga väldigt bra till om man jämför med de andra, Men det inte är det som är problemet, det är att vi är lite för blöta i anfallsspelet.
Nu styr Mathias Olsson och resten av laget kosan västerut där match mot Göteborg väntar i morgon söndag. Då hoppas han få se ett mer konsekvent spel hela matchen igenom.
– Jag vill se karaktär och att laget jobbar i 60 minuter.

Elisabet Wahl