Gracen Hirschy inför derbyveckan
Publicerad: 2018-09-26
Damlaget
Efter tre av sex inspelade poäng under den gångna helgens bortamatcher mot AIK och Djurgården, är det under torsdagskvällen dags för hemmamatch för Leksands damlag. – Vi har en härlig derbyvecka framför oss, säger den poängfarliga backen Gracen Hirschy.

Matcher mot Brynäs väntar nämligen både torsdag (hemma) och lördag (borta).
Leksand och Brynäs har båda tagit tre av fem möjliga segrar så här långt. Lagen har dessutom släppt in lika många (11) mål var. När det gäller antal gjorda mål har leksingarna dock gjort dubbelt så många, 26-13.
– Vi har haft ganska bra utdelning i matcherna, men det kommer alldeles säkert att bli jämna och tuffa matcher mot Brynäs. Jag vet inte jättemycket om Brynäs som lag egentligen, men av det man har sett av serien hittills kommer alla matcher att bli jämna den här säsongen. Alla lag kan slå alla, vilket jag tycker är väldigt bra för ligans del, menar Gracen, som nu har varit på plats i Leksand i ungefär en månad.
– Jag trivs verkligen jättebra. Alla har varit så hjälpsamma och verkligen gjort det enkelt att känna sig som hemma. Det enda jag visste om Leksand innan jag kom hit var att det är en hockeytokig by som inte är särskillt stor, och det stämmer ju väldigt bra, haha. Men jag gillar att bo på lite mindre ställen, så det gör mig ingenting. Jag är nog ingen storstadstjej.

Favoritstället i Leksand hittills?

– Arenan, så klart! Men det finns ju så mycket vacker natur här också, så det finns hur mycket fina platser som helst, säger Gracen, som utöver naturen även har hunnit med att utforska ortens fikautbud.
– Det har blivit några besök på Siljans Konditori, haha. Favoriten hittills? Biskvi! Verkligen hur gott som helst.

På den blåvita hockeyfronten har den 23-åriga amerikanskan fått en alldeles lysande start på serien, då ett starkt försvarsspel har toppats med 2+2 poäng på fem matcher.
– Det har gått bra, absolut, det är bara att hoppas på att det håller i sig. Mitt mål är att hjälpa laget så mycket jag bara kan, och så länge jag gör det är jag nöjd, menar Gracen, som kom till Leksand från Djurgården inför denna säsong.
– Där spelade jag forward, men det känns skönt att vara tillbaka på backen igen, det är där jag känner mig mest hemma.

Och målet för veckans två matcher är glasklart:
– 6 poäng, det ska vi ha. Vi har fyra starka femmor som alla kan leverera, och får vi bara fart på puck och fötter så ska vi ta hem det här.

Tänkbar matchvinnare?

– Det finns många som sagt, men en som kommer att få en bra vecka är Elin Lundberg. Hon gjorde ett viktigt mål sist och spelar alltid stabilt på backen. Hon betyder mycket både på och vid sidan av isen och det känns tryggt att ha henne i laget.

Torsdagens match spelas klockan 19.00 i Tegera arena. Välkomna!

Elin Broman