Seger mot Göteborg
Publicerad: 2022-01-16
Damlaget
Det blev till slut seger med 5-2 när Göteborg HC gästade Tegera Arena under söndagseftermiddagen. Trots ett stort spelövertag dröjde det dock till sista halvan av den tredje perioden innan Leksand kunde rycka sig loss och bärga tre poäng.

Redan från start i söndagens SDHL-möte var det Leksand som tog taktpinnen och kunde under stora delar av matchen sätta hård press mot Göteborgs försvar. Trots spelövertaget hade man svårt att omsätta puckinnehavet och skottförsöken i mål, och Göteborg hängde med resultatmässigt i matchen väldigt länge. Leksand gjorde den första periodens enda mål genom Payge Peña, och i den andra perioden delade lagen på målfabrikationen när Agnez Svensson utökade till 2-0 för Leksand innan Wiktoria Sikorska kunde reducera med knappa fem minuter kvar av mellanronden.

Tidigt i den tredje perioden kunde gästerna dessutom kvittera genom Margot Desvignes och det märktes en hel del frustration hos hemmalaget. Under de sista 10 minuterna av matchen kunde dock Leksand gå ifrån till 5-2 genom mål av Lindsay Agnew, Payge Peña med sitt andra mål för matchen, samt Emelie Berlin.

-Det är absolut inte vår bästa match för säsongen, och vi kan betydligt bättre än vad vi visade idag. Vi skapade många chanser men var alldeles för innefektiva, och vi har också en hel del otur med puckstudsarna. Deras målvakt (Nicole Jackson) gör en riktigt bra match, även om vi också många gånger gör det alldeles för enkelt för henne med de avsluten vi tar. Hur som helst var det skönt att ta segern till slut, säger forwarden Emelie Berlin efter matchen.

Just Emelie Berlin var den som avslutade målskyttet i matchen då hon dessutom gjorde sitt första mål för säsongen. Berlin har under stora delar av SDHL-säsongen hittills fått sparsamt med speltid, men det är en glad forward efter att ha gjort säsongens första fullträff för egen del.

-Det känns riktigt skönt att äntligen få sätta dit en puck. Jag hade inte jättemånga byten idag, men det var väldigt kul att få spräcka nollan i målkolumnen för säsongen, säger Emelie Berlin.

Avancerar i tabellen

Söndagens seger innebär att man passerar Djurgården i SDHL-tabellen där Leksand numer befinner sig på en sjätteplats. Avståndet upp till femteplacerade MoDo Hockey är dock hela 12 poäng, men genom att ta full pott under matchhelgen och inte minst att slå HV71 innebär nog att man drar en hel del blickar mot sig menar Emelie Berlin.

-Det är väldigt bra att kunna ta 6 av 6 möjliga poäng under helgen. Det var givetvis vår målsättning inför matchhelgen och det är starkt av oss att kunna göra verklighet av det. Vi vill åtminstone vara topp 6 när SDHL-tabellen summeras och det är viktiga poäng hela tiden för att nå dit. Vi slår HV71 på hemmaplan igen och visar att vi absolut kan slå topplagen i serien. Jag tror att det inger en hel del respekt för oss inför ett slutspel, avslutar Berlin.

Richard Brasar