Förlängningsseger mot Karlskoga
Publicerad: 2019-03-14
En jämn hemmamatch mot Karlskoga slutade med två poäng till Leksand efter att Johan Porsberger avgjort matchen i förlängning.

Leksand fick en smakstart på matchen då man tog ledningen efter bara tre minuter i powerplay. Mattias Ritola lade en otroligt läcker passning som Martin Karlsson snyggt styrde in i mål, och därefter ökade tempot ännu ett snäpp. Flera vassa målchanser skapades på kort tid där Linus Persson var närmast att näta på ett friläge, och under resterande del av perioden hade Leksand bud på både ett och två mål till. Trots 15 skott och bra press framåt höll sig ledningen med ett mål till första pausvila.

Andra perioden hade inte lika hög intensitet som föregående och innehöll inte särskilt mycket av underhållande värde. Karlskoga steppade upp samtidigt som Leksand gick ner sig, vilket gjorde att Axel Brage fick kliva fram och rädda några farliga lägen. Tyvärr kom kvitteringen med en dryg minut kvar av mellanakten och matchen var återigen tillbaka på noll inför nästkommande period.

Direkt i inledningen av tredje perioden återtog Leksand ledningen då en puck från Thomas Valkvae Olsen letade sig in i nätmaskorna. Kort därefter drabbades leksingarna av ett lagstraff för att ha haft för många spelare på isen, och i det efterföljande PP-spelet kunde Karlskoga återigen kvittera. Det oavgjorda resultatet höll sig sedan hela vägen tills att ordinarie tid var över, och matchen fick avgöras i förlängning. Väl i 3 mot 3-spelet tog Johan Porsberger vara på ett friläge och såg till att Leksand fick med sig två viktiga poäng.

Redan nu på lördag är nästa hemmamatch då Västervik kommer på besök, säkra din plats i arenan nu!

Arvid Yngvesson