Karlberg inför Brynäs
Publicerad: 2020-09-09
Dags för försäsongens sista träningsmatch. Återigen är det Brynäs som står för motståndet och chans till revansch efter förlusten på övertid i söndags. Matchpucken släpps 19:00 och matchen sänds på Sportkanalen och C More. Assisterande tränare Mikael Karlberg tror att man har bra chans att avsluta försäsongen på bästa sätt. -Jag tycker spelet var ett stort steg framåt under matcherna i Södertälje. Försäsongen började lite knackigt, vilket kanske var förståeligt med ett nytt spelsystem och nya ledare, men nu tycker jag det börjar sätta sig.

Försäsongen börjar lida mot sitt slut samtidigt som den riktiga säsongen närmar sig med stormsteg. Något som är förenligt med matcherna på försäsongen är att man förlorat med uddamålet i samtliga förlustmatcher. Den gamle stormålskytten med nummer sjutton, som nu till denna säsong tagit klivet upp som tränare i A-laget menar att det är som varit största anledningen till förlusterna är den stora mängden utvisningar laget dragit på sig samt i viss form ineffektivitet.
-Disciplinen har varit sådär, vi tar en del dumma utvisningar och sätter oss i en dum sits. Sen i vissa lägen kanske vi behövt ha lite mer trafik framför mål.

-Alla kedjorna bidrog

En kedja som verkligen imponerade under Skoda Trophy var första linan med Cehlárik, Hrivik och Camper. De svarade för totalt fjorton poäng under de tre matcherna som spelades. Totalt gjorde Leksand tretton mål framåt vilket också får ses som ett rätt bra facit.
-Första kedjan kom igång ordentligt, framförallt i matchen mot Malmö. Överlag hittar kedjorna mer rätt nu tycker jag. I matchen mot Brynäs tycker jag att alla kedjorna spelade jämnt och bidrog, vilket jag tycker var positivt att se.

Vad blir viktigast att tänka på i mötet med Brynäs?
-Fortsätta på det som varit bra. Kriga för varandra och tänka på laget, vilket inte innebär att ta dumma utvisningar. Jag tycker spelet har sett bättre och bättre ut och som jag nämnde börjar kedjorna hitta mer rätt. Ska jag vara ärlig tycker jag det är stor skillnad nu sett till hur det såg ut för två veckor sedan.

Den 19 september drar SHL igång. Senast häromdagen kom det nya spelschemat då man flyttat matcher från september till oktober. För Leksands del påverkas två matcher.

Här hittar du spelschemat SHL 20/21.

Mot Brynäs på torsdagen har Leksands IF fått tillstånd till att ta in femtio supportrar i arenan. Biljetter som de senaste veckorna auktionerats ut på våra kanaler. Karlberg ser fram emot att se lite publik på plats även om det fortfarande är i en liten skala.
-Det är tråkigt att det är som det är, men sett till de senaste matcherna är det ändå mycket publik. Jag hoppas och tror att de som väl är här kan bidra med en bra stämning.

Matchen mot Brynäs IF sänds på Sportkanalen och C More. Matchpucken släpps klockan 19:00.

Per Gerdin