HV71 blev för övermäktiga
Publicerad: 2021-01-31
Damlaget
Leksand försökte men räckte inte till mot ett skickligt HV71 som var skarpa i numerärt överläge där de satte tre av sina sex mål i matchen. -Jag tycker ändå inte vi gör en jättedålig match men utvisningarna vi åker på blir lite matchavgörande, säger Ida Karlsson.

Det blev tyvärr förlust för damlaget under söndagen. Gästande HV71 tog ledningen sju minuter in i matchen, men hemmalaget som kan tänkas var stärkta efter lördagens seger mot Göteborg satte kvitteringen bara två minuter senare. Målskytt blev Ida Karlsson, hennes andra mål för säsongen. Målet innebar också Leksands första mål mot HV71 denna säsong.
-Jag vet inte hur pucken gick in om jag ska vara ärlig. Det var mycket trafik framför kassen. Skönt att vi ändå fick hål på HV71 i det läget, förklarar målskytten.

Kvitteringen verkade dock bli en väckarklocka för bortalaget som efteråt satte gasen i botten och gick på sex minuter upp till en 1-4 ledning.
-Det är lite det problemet vi haft under säsongen, att vi hänger lite med huvudet när det går emot oss och sen släpper vi in nått mer mål av bara farten. Det var också några tveksamma utvisningar som gick emot oss i det läget.

Leksand spelade upp sig i den andra perioden där man fick chansen flera gånger om i powerplay. I inledningen av perioden hade man även läge i spel fem mot tre att krypa närmare målmässigt. Dock var gästernas målvakt Lina Van Noort stabil i kassen och HV71 lyckades reda ut spelet med två man mindre. Lite synonymt för matchen lyckades istället bortalaget, med för deras del periodens enda powerplay utöka ledningen till 1-5. Målskytt Michelle Löwenhielm efter ett rappt skott i slottet.
-De har individuellt skickliga spelare, så att låta dem få mycket powerplay är sällan speciellt bra.

I den tredje perioden satte bortalaget 1-6 redan efter en minut. Därefter lyckades gästerna spela av perioden och 1-6 skulle också visa sig bli slutresultatet i en match där gästande HV71 blev numret för stort för Leksand.
-Jag tycker ändå inte vi gör en jättedålig match. Vi möter ändå ett lag som ligger trea i tabellen men vi hade behövt haft en ännu bättre dag för att kunna rubba dem. Sen blev utvisningarna vi åker på i matchen lite matchavgörande.

"Vi har inget kval att tänka på"

I och med förlusten innebär det att det ska mycket till för att Leksand ska ha chans på en slutspelsplats även om det fortfarande är teoretiskt möjligt. Man måste vinna samtliga tre grundspelsmatcher som är kvar, samt ta ikapp en målskillnad på tjugonio mål mot de nu framförvarande AIK.
-Det känns tungt nu men vi ska göra allt för att avsluta bra i de resterande matcherna. Vi har inget kval att behöva tänka på, så jag tycker vi borde kunna släppa lite på axlarna och spela avslappnat i de resterande matcherna, avslutar Ida.

Nästa match för damlaget spelas på fredag då man möter Djurgården på bortais.

Per Gerdin