János Hári förstärker Leksands IF
Publicerad: 2015-04-21

Leksands IF har i dag tecknat ett 2-årskontrakt med den 22-årige forwarden János Hári.
- En ung spelare med lång erfarenhet som kommer att tillföra mycket i vårt offensiva spel, säger sportchefen Tore Jobs.

János kommer från Ungern, men har tillbringat större delen av sin ishockeykarriär i Sverige, där han bland annat har representerat klubbar som Hammarby, Färjestad, Skåre, Asplöven och Djurgården.
Han kommer närmast från MODO, där han under den gångna säsongen noterades för 21 poäng (6+15) på 53 grundseriematcher.
- Det här är en väldigt offensiv och kreativ spelare som verkligen producerar. Nu senast i MODO gjorde han 21 poäng trots att han spelade i en tredje/fjärdekejda. Han tillför mycket i det offensiva spelet, men har på senare år även tagit mer och mer ansvar i det defensiva spelet. János vill verkligen komma till oss och vi ser fram emot att han kommer hit, säger Tore Jobs.

Juniorer får chansen
Samtidigt står det klart att följande juniorer nu får chansen i A-truppen: Fredrik Forsberg, Simon Norberg, Oskar Lang, Carl Ericson, Fredrik Eklund, Filip Hedberg och Marcus Björk. Dessutom erbjuds Tom Mäkitalo ett tryout-kontrakt.
- Våra J18- och J20-lag har gjort det väldigt bra och de här spelarna förtjänar verkligen den här chansen, säger Tore Jobs.
- De kommer att träna med A-laget under sommaren och sen får vi se vilka som plockar upp handsken och vill vara med vidare. Vi vill ge så många unga killar som möjligt chansen. Det är de som är framtidens Leksand.

Elin Broman