Thomas och Björn förlänger t.o.m. 2024/2025
Publicerad: 2021-10-26
Leksands IF har kommit överens med såväl Thomas Johansson, General Manager, som med Björn Hellkvist, huvudtränare för herrlaget, om nya avtal som i båda fallen sträcker sig till och med säsongen 2024/2025.

Thomas Johansson

Thomas Johansson har en gedigen spelarkarriär bakom sig. Moderklubben är Vendelsö IK och under de första seniorsäsongerna representerade han Nynäshamn samt Nacka innan han kom till Djurgården där han blivit en av de större spelarna i klubbens anrika historia. Förutom de 11 säsongerna i Djurgården som fördelades på två sejourer har Johansson även spelat i finska Jokerit i SM-liiga samt AIK och Linköping på SHL-nivå innan han avslutade spelarkarriären i Mjölby HC säsongen 2008-2009. Johansson har även två VM-turneringar med Tre Kronor på meritlistan.

Som ledare har Thomas Johansson, efter den aktiva karriären som spelare, varit teknisk sportchef i Djurgårdens IF under tre säsonger mellan 2015-2018 där han var ansvarig för föreningens spelsystem från a-lag ner på junior- och ungdomsnivå. Till Leksands IF anslöt Thomas Johansson i november 2018 och har sedan dess varit med på resan från HockeyAllsvenskan till SHL, och varit en central pusselbit i arbetet mot att etablera föreningen i den högsta ligan på herrsidan.

Det nyskrivna kontraktet gäller över säsongen 2024/2025.

Leksands IFs VD, Andreas Hedbom, om förlängningen med Thomas Johansson:
-Att förlänga avtalet med Thomas, och att kunna göra det ända fram till och med säsongen 2024/2025, är ett jätteviktigt steg för föreningen kopplat till det visionsarbetet vi noggrannt arbetat fram. Vi vill skapa en organisation och ett ledarskap i vår förening som bygger på kontinuitet med rätt personer i rätt roller. Det är med glädje och tillförsikt vi ser fram emot att få jobba vidare med såväl Thomas som Björn.

Thomas Johansson om att förlänga sitt avtal med Leksands IF:
-Vi har börjat bygga något bra här i Leksands IF under ett antal år, och det känns otroligt roligt att få förtroendet att fortsätta det arbetet och sträva mot vårt gemensamma mål som är att vara med och utmana om SM-guldet. Jag tycker att Leksands IF har alla förutsättningar att lyckas med tanke på våra fina faciliteter, en otroligt härlig supporterskara och den uppslutningen vi har från våra partners. Jag ser oerhört mycket fram emot att få vara en del av Leksands IF även de kommande åren.

Björn Hellkvist

Björn Hellkvist har en spelarkarriär i Rögle BK och Jonstorps IF bakom sig innan han inför säsongen 2004/2005 bytte till en tränarkarriär inom Jonstorps IF. Efter tre säsonger i Jonstorp tog karriären nästa steg i Rögle BK där han under fem säsonger jobbade med såväl juniorlagen som representationslaget i såväl dåvarande Elitserien som HockeyAllsvenskan. Inför säsongen 2013/2014 flyttade Hellkvist de dryga åtta milen söderut för nytt tränaruppdrag i IF Malmö Redhawks där han under tre kommande säsongerna ingick i tränarstaben för representationslaget.

Efter sejouren i Malmö har Hellkvist varit huvudtränare för såväl danska Rungsted samt IK Oskarshamn under en säsong vardera innan han inför säsongen 2018/2019 skrev på för MODO Hockey. Efter två säsonger i Ångermanland rekryterades Björn Hellkvist till Leksands IF där han under fjolårssäsongen tog förenings herrlag till en tredjeplats i SHL, och belönades efter detta med utmärkelsen Årets Tränare vid SHL Awards.

Det nyskrivna kontraktet gäller över säsongen 2024/2025.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med huvudtränaren Björn Hellkvist:
-Björn är en viktig pusselbit i vårt långsiktiga arbete. Att vi kunde förlänga med Björn var också en viktig del i min förlängning med föreningen, då jag ville veta vilka jag har att jobba med framledes. Det känns otroligt kul att Björn vill vara med på resan vi gör tillsammans, att han tror på det vi gör och känner att vi har något spännande på gång i föreningen. Björns ledarskap är underbart att se genom den dialogen han har med spelarna och hur han får gruppen att dra åt samma håll. Den dagliga verksamheten som Björn ansvarar för sköts på ett bra sätt genom kravställning och ett stenhårt driv, och jag skulle vilja säga att när det kommer till ledarskapet och den dagliga verksamheten är Björn bäst i klassen.

Björn Hellkvist om att förlänga sitt avtal med Leksands IF:
-Vi har startat något inom Leksands IF som jag verkligen vill vara med och slutföra. Att få göra den här resan i en förening som Leksands IF, tillsammans med Thomas, är ett väldigt ärofyllt uppdrag och även en stor utmaning. Jag ser fram emot att få jaga SM-guldet tillsammans med hela föreningen och organisationen under de kommande åren.

Richard Brasar