Thomas hoppas det vänder snart
Publicerad: 2018-12-02
Den duktige poängmaskinen Thomas Valkvae-Olsen har precis som resten av laget det tungt just nu. Pucken vill inte in trots bra lägen och Thomas tycker själv att allt studsar fel. – Vad ska man säga? Det blir inte mål.

Thomas är tvåa i den interna poängligan med 19 poäng på 23 matcher. Men även för honom har det varit tufft de senaste matcherna.
– När det går bra är allt lätt. Då sitter målen, menar målskytten.
Han håller med om att första perioden i eftermiddagens match var bättre än på länge och att spelarna hade mer roligt på isen då.
– Men sen när vi släpper in mål är det som att vi får panik. Och det får vi inte få. Det har låst sig för många och det sitter i huvudet, förklarar Thomas allvarligt.
Målen trillar in bakåt och laget vill framåt för att göra mål.
– Det är lätt att öppna upp för mycket bakåt då.

Vad göra?

Thomas vet, precis som resten av laget, att de behöver bryta den negativa trenden.
– Vi måste hitta en väg tillbaka. Tillbaks till glädjen. Hur man gör det? Det är inte så lätt att säga. Och det kan ta lite tid, säger tjugofemåringen.

Det som blivit mål för tio matcher sen, sitter inte nu, eller hur?
– Så är det. När det inte studsar rätt för oss så flyger deras målvakt över och sträcker ut handsken och räddar. Vi måste bara fortsätta att skjuta och hoppas att det lossnar.

Tufft för backarna

På grund av en hel del skador har det blivit ett större tryck på de lite äldre spelarna. Särskilt på backsidan har mycket ansvar lagts på till exempel Daniel Gunnarsson.
– Jo, han ska vara med både offensivt och defensivt, säger Thomas om lagkompisen.
Assisterande lagkapten Mattias Karlssons frånvaro märks i försvaret.
– De rutinerade spelarna som är kvar får bära mer och då ökar skaderisken också. Och med det tajta spelschemat vi har nu blir det mindre tid för återhämtning, säger Thomas.
De yngre backarna kämpar hårt trots bristen på rutin. Junioren Axel Bergkvist gjorde återigen mål i dagens match.
– Han är jättebra. Tar kliv framåt hela tiden. Går in och vågar skjuta, säger Thomas om Axel.

Ändringar i kedjorna

På grund av skador och den sämre formen har tränarna ändrat om i kedjorna. Något Thomas ser som en möjlighet.
– Det är positivt att testa lite nytt och få in nya känslor. Man kan också prova nytt och sen inse att man ska gå tillbaka till det ursprungliga, säger Thomas.
Han menar att det är jätteviktigt att de kommunicerar med varandra. Och när han får nya kedjekompisar blir det extra betydelsefullt.
– Alla spelar på olika sätt och då måste man prata om hur vi ska lyckas bäst. Vi måste få bra kemi och att vi är på samma sida, säger norrmannen bestämt.

Katharina Dalmalm