Sommarhälsning från Mattias Karlsson
Publicerad: 2019-07-03
Sommarläsning
Backen Mattias Karlsson kom till Leksand inför förra säsongen. Familjen följde så klart med och för Mattias är det viktigt känna sig hemma där han bor. Så nu har familjen köpt ett hus och ska flytta in i slutet av sommaren. – Jag har som målsättning att bo kvar här länge, säger Mattias.

Han vet hur hockeyvärlden fungerar, att det inte är så lätt att garantera att man spelar kvar i en förening år efter år. Varken från spelaren eller klubbens håll. Men Mattias är tydlig med att han och familjen flyttade till Leksand för att stanna.
– Vi trivs jättebra här.

SHL-firande

Den femte april sköt August Berg Leksand till SHL. Mattias berättar att tiden efter varit härlig.
– Vi har blivit ordentligt firade av alla fans och hela byn. Det är alltid någon som kommer fram och gratulerar.
Han tycker att all glädje hjälpt honom och laget i, den ibland väldigt tunga, försäsongsträningen.
– Det har gett extra motivation.

Operation och rehab

Mattias var tvungen att operera sin axel efter säsongen och det blir mest rehabträning för backklippan.
– Jag mår helt okej.Det har gått tre veckor nu och jag ska ha mitellan i två veckor till. Det blir mest cykling och styrketräning, säger Mattias som tycker att det emellanåt är frustrerande att inte kunna göra allt han är van vid att fixa.
Annars ser Mattias fram emot en varm sommar.
– Jag gillar att vara ute i solen. Det ska vara så varmt att man knappt kan stå, säger han med ett stort leende.
Förutom att förbereda flytten och träna kommer Mattias tillbringa tid med familjen.
– Förhoppningsvis på stranden. Det är ett favoritställe.

Snart augusti

De flesta leksingar ser säkert fram emot försäsong och SHL-premiär. Mattias är troligtvis inte med på isen då, men han tycker ändå att det ska bli roligt med träningsmatcherna.
– Det blir väl lite konstigt hockeymässigt för mig själv, men det ska bli kul att se hur det går för laget.
Under säsongen som gick var det Mattias och backkollegan Daniel Gunnarsson som var de mest rutinerade försvarsspelarna i laget. Nu kommer OS-backarna Jonas Ahnelöv och Johan Fransson in i truppen. Kommer det påverka din roll?
– Vi har fått in kompetenta spelare som kan hjälpa laget. Jag vill att vi etablerar oss i SHL och då krävs det att vi värvar. Jag är glad att stommen från Hockeyallsvenskan är kvar och att vi sen kan ta in spjutspetsar, säger Mattias bestämt.

Vinnarskalle

Det märks att det är viktigt för Mattias att det går bra för Leksand. Och självklart vill han bidra till detta. I ett klipp på Youtube kan vi se Mattias och Marcus Karlberg spela mot unga hockeyspelare i en låtsastävling. Där är det tydligt att Mattias har en rejäl vinnarskalle.
– Jo, så är det. Om jag låter mina barn vinna mot mig ibland? Nja, i alla fall inte så enkelt, säger backen med ett skratt och påstår att när han vinner är det för att barnen ska lära sig.

Avslutningsvis skickar Mattias en hälsning till alla Leksandsfans med förhoppning om en fin sommar.
– Vi ses i Tegera i höst!

Katharina Dalmalm