Hall förlänger - Hermansson återvänder
Publicerad: 2019-06-04
Damlaget
Leksands IF har förlängt kontraktet med forwarden Madeleine Hall. Det står dessutom klart att forwarden Ellinor Hermansson återvänder till Leksands IF.

Madeleine Hall

Madeleine Hall kommer ursprungligen från Karlstad och har Nor IK som moderklubb. Till Leksands IF kom hon inför säsongen 2011/2012 och har sedan dess varit föreningen trogen. Säsongen 2012/2013 spelade Hall J18-VM för Sverige där hon gjorde 4 poäng på 7 matcher, och laget tog en bronsmedalj. I den vit-blåa leksandströjan har det hittills blivit 117 poäng (54+63) på 219 matcher för Madde Hall. Det nya kontraktet gäller över säsongen 2019/2020.

Madeleine Hall om att förlänga sitt kontrakt med Leksands IF:
-Jag är säker på att det kommer att bli en spännande säsong för oss. Jag hoppas att vi kommer ha ett starkt lag som kommer att vara med och slåss högt i tabellen. Jag hoppas att på att ta ytterligare ett steg framåt och vara ledande både på och utanför isen i vinter.

Huvudtränaren för Leksands IF Dam, Lars Stenmark, om förlängningen med Madeleine Hall:
-Madde har varit i Leksand länge och bidrar mycket i det offensiva spelet. Det är en stark spelare som vet var målet står, och hon är dessutom en erkänt duktig tekare.

Ellinor Hermansson

Ellinor Hermansson har tidigare representerat Leksands IF två säsonger mellan 2016-2018. Inför den föregående säsongen tvingades hon dock att ta lämna Leksands IF för att ta ett uppehåll på grund av en lunginflammation med utvecklad astma som följd. Under säsongen kunde dock Hermansson återuppta hockeyspelandet och representerade under säsongen Västerås IK Ungdom i DamEttan Västra, Örebro HUF i DamTvåan Västra samt HC Örnen i herrarnas J20 Div 1 Västra. Förutom sitt klubblagsspel har Hermansson även representerat Örebro i Stålbucklan vid tre tillfällen med en bronsmedalj som bästa facit, samt även spelat tre turneringar för Team Väst i U18-regionsturnering. Det nya kontraktet gäller över den kommande säsongen.

Ellinor Hermansson om att återvända till Leksands IF:
-Det är jättekul att få komma tillbaka till Leksands IF. Jag har saknat Leksand väldigt mycket under vintern. Spelet med killarna i J20 under säsongen har hjälpt mig att hålla uppe farten och fysiken efter min sjukfrånvaro. Lars Stenmark verkar vara väldigt mån om personerna och laget så att alla ska trivas, vilket känns bra. Personligen vill jag ta en större roll i år och utveckla mitt offensiva spel vidare.

Huvudtränaren för Leksands IF Dam, Lars Stenmark, om nyförvärvet Ellinor Hermansson:
-Ellinor har spelat här tidigare, men hade ett tufft år ifjol med sjukdom som förstörde säsongen vad gäller spel i Leksand. Hon spelar rivigt och har flera bra uppsidor.

Richard Brasar