Inför första träningsmatchen
Publicerad: 2019-08-27
Damlaget
Ikväll spelar damlaget sin första träningsmatch för säsongen då Brynäs står för motståndet. Lars Stenmark gör sin första match i båset som huvudtränare för Leksand och ser fram emot kvällen. – Det blir kul att få sätta dem i en match som man själv får vara delaktig i.

Lars Stenmark är ny huvudtränare för Leksands damlag och har fått bygga laget så gott som från grunden. Flera unga och lovande spelare har lyfts upp från juniorlaget och många intressanta nyförvärv har värvats in.
– Det har blivit ett skifte på spelare här, väldigt många stommespelare har lämnat. Vissa valde att gå till andra lag och vissa fick vi inte behålla av olika anledningar, men de spelare som har kommit in är vi jättenöjda med. Det är mycket som är nytt och det är många som ska sättas in i allt, särskilt de som kommer till Sverige vilket tar en del tid. En spelare kommer nu på torsdag och en i mitten av september, sedan är alla här.

Under sommaren har det bland annat varit landslagsläger för flera spelare, vilket i sin tur har gjort att träningen här i Leksand inte varit helt optimal.
– Vi har haft tjejer som varit på landslagsläger, alla var inte här första augusti. Det har varit lite för lite träning för att göra något riktigt, riktigt bra av det, men vi har fått göra det bästa av situationen. Det har gått fint, men vi hade önskat att fler var här tidigare, förklarar Lars.

Match mot Brynäs väntar

Ikväll är det äntligen dags för den första träningsmatchen för damlaget, och det är ett derby mot Brynäs som står för dörren vilket Lars ser fram emot.
– Jag har skapat en bild av de här tjejerna som jag sett under sommarträningen och på is, så nu blir det kul att få sätta dem i en match som man själv får vara delaktig i. Det kommer bli jättekul att se vad vi har att jobba med. Sedan så ska man ha i baktanke att det är försäsong, vi ligger inte i fas än då vi inte är färdiga med allt i vårt spel, det är mycket som ska förändras och förbättras. Det är alltid bra att spela match då man får en bild av vad som ska fortsätta jobbas med, till exempel powerplay och boxplay. Det har vi bara nuddat på, så det är mycket i spelet som vi inte har kommit så långt i, men vi kommer dit.

Arvid Yngvesson