Kandergård om matchen i Oskarshamn
Publicerad: 2022-03-26
Det blev förlust i första åttondelsfinalen. Leksands forward Jesper Kandergård tycker självklart att det är ett mycket tråkigt resultat. – Vi skulle åka hit och vinna.

Jesper var inblandad i Leksands mål. Han jobbade hårt framför Oskarshamns kasse och fick till slut se kedjekompisen Jon Knuts kämpa in pucken.
– Vi visade hur man ska göra mål på dom. Vi måste in mycket mer framför kassen och ta returer. Vara jobbiga där.

Gjorde för få mål

Tyvärr räckte inte målet utan smålänningarna vann med 3-1, varav ett i tom bur. Då hade Leksands målvakt Kasimir Kaskisuo gjort många strålande räddningar.
– Vi förlorar först och främst för att vi gör för lite mål, säger Jesper som ändå gillar att hans lag fick hål på Oskarshamn duktige målvakt Tim Juel.

Bra utlåning

Tjugoettåringen från Arvika har varit utlånad till Tingsryd tolv matcher den här säsongen. Men kallades hem när Leksand fick skador i truppen.
– Det är så klart jättekul att vara tillbaka. Jag har saknat grabbarna. Samtidigt var det en mycket bra utlåning, säger Jesper.
Han håller med om att det var en nyttigt för honom.
– Jag måste spela kontinuerligt och få rutin. Så det var en bra tid. Om det var tufft att byta så där mitt i säsongen? Jo, lite, men de tog emot mig med öppna armar.

Testat på backpositionen

När Jesper kom tillbaka till backbristens Leksand fick han spela försvarare i matchen mot Brynäs.
– Det blev några byten innan Max gick sönder. Det var ovant, säger Jesper som tyckte att det där med att åka baklänges kändes konstigt.
– Men jag spelar där jag kan göra nytta, säger han bestämt.

Hur ska ni vända den här serien och ta två raka matcher mot Oskarshamn?
– Jag tycker att vi har framgångsreceptet. Så vi måste bara följa det, säger Jesper vars lag vunnit säsongens tidigare fyra möten mot smålänningarna.
– Vi skapade ändå en del farliga lägen idag. Men vi måste använda backskott mer. Och vinna returerna framför mål. Vi måste göra de grisiga målen, avslutar Jesper.

Katharina Dalmalm