David Rundqvist lämnar LIF
Publicerad: 2020-01-17
Leksands IF och David Rundqvist har kommit överens om att bryta forwardens avtal med föreningen. Ny klubb för den 27-årige forwarden blir Västerås IK i HockeyAllsvenskan.

David Rundqvist kom till Leksand inför säsongen 2018/2019 och var under fjolårssäsongen med att ta laget tillbaka till SHL. Under den innevarande säsongen har dock speltiden kommit att bli knappare för värmlänningen då han under sina 24 SHL-matcher snittat 9:10 på isen per match. Rundqvist hann representera Leksands IF vid 85 tillfällen i tävlingssammanhang under den här sejouren.

Kontraktet med David Rundqvist avslutas nu, och karriären för hans del forsätter i Västerås IK som för tillfället placerar sig på en femteplats i HockeyAllsvenskan.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att David Rundqvist lämnar:
-Eftersom David har varit utanför truppen och inte fått så mycket speltid under en längre period så har vi gemensamt kommit fram till att det bästa för båda parter är att avsluta samarbetet. Alla hockeyspelare vill spela så mycket som möjligt, och nu när David fått möjligheten att fortsätta sin hockeyresa i Västerås vill vi tacka David för hans tid i Leksand och önska honom stort lycka till i framtiden.

Richard Brasar