Förlust mot AIK
Publicerad: 2020-02-14
Damlaget
Leksand lyckades inte komma upp i någon högre nivå under fredagskvällen och förlorade hemmamatchen mot AIK med 1-4. Imorgon söndag väntar SDE i grundseriens sista match, och Hanna Sköld vill ladda om med en bra känsla inför den kommande uppgiften.

AIK var det bättre laget redan från start i fredagens möte, och vann även skottstatistiken i den första ronden med 2-10. Det var dock mållöst efter 20 spelade minuter, men i den andra perioden skulle gästerna från Solna få utdelning när den tidigare leksandsspelaren Lisa Johansson blev målskytt. Den andra perioden var dock spelmässigt jämnare än den första, men under den avslutande tredjedelen kunde AIK växla upp på nytt och gå ifrån till en komfortabel seger. Leksands enda mål i matchen gjordes av fransyskan Betty Jouanny i matchens sista minut då hemmalaget lyckades putsa till siffrorna till 1-4.

Det var ingen av säsongens bättre insatser från Leksands sida menar Hanna Sköld när hon får summera tillställningen.
-Det var en ganska tröttsam match från vår sida. Vi hade ingen vidare fart och inget bra spel. Vi börjar inte alls bra i matchen men kommer igång en del i den andra perioden. I tredje perioden faller vi dock tillbaka igen, så det var ingen bra insats från oss idag.

Tillbaka efter skada

Hanna Sköld har varit skadad under en längre tid, vilket även satte stopp för hennes tilltänkta deltagande i Damkronornas senaste turnering som spelades på hemmaplan. Comebackmatchen för Sköld hade givetvis kunnat vara roligare, men det är ändå en leksandsforward som är glad att vara med i matchsituationer igen.
-Det är självklart kul att vara tillbaka i spel igen, men det var kanske inte den roligaste matchen att spela såsom den var. Det har varit frustrerande att stå vid sidan när jag inte kunnat spela, men jag har varit engagerad och sett alla matcher så nu är det skönt att vara tillbaka igen, säger Hanna Sköld efter sin skadefrånvaro.

Slutspelsmotståndet avgörs imorgon

Linköping knep en poäng i deras hemmamöte med Luleå under fredagskvällen. Detta innebär att Leksand och Linköping står på samma poäng inför den avslutande omgången som avgörs under lördagen. Hanna Sköld ser fram emot lördagen och vill skapa något bra att ta med sig in i kvartsfinalspelet som startar på hemmaplan på onsdag.
-Det är jättespännande att få se vilka vi får möta i slutspelet. Vi ska gå in med en bra känsla mot SDE och se till att vinna den matchen för att kunna bygga vidare på den känslan in i slutspelet nästa vecka. SDE är ett ganska "brunkigt" gäng så det blir nog en hård och tuff match imorgon, avslutar Hanna Sköld.

Richard Brasar