Insamlingen från Leksand Superstars och Leksands IF Supporterklubb
Publicerad: 2020-08-10
Nyhet
Leksand Superstars och Leksands IF Supporterklubb startade under helgen en insamling efter en intervju i LIF-TV där vår GM, Thomas Johansson, berättat om möjligheten att förstärka herrlagets trupp ytterligare. Vi i föreningen är otroligt tacksamma när vi ser det engagemang som våra supportrar och partners visar kring insamlingen.

I lördags startade Leksand Superstars och Leksands Supporterklubb en insamling. Detta efter en intervju med vår GM, Thomas Johansson, i LIF-TV. Insamlingen är skapad för att möjliggöra en spelarvärvning till vårt representationslag på herrsidan.

Vill du som privatperson eller företagare donera till insamlingen?
Swishnummer: 123 200 02 89
Vid swishbelopp på 10 000 kr eller mer uppmärksammas privatpersonen eller företaget med en artikel på vår hem -och Facebooksida.

Dags att etablera föreningen i SHL

För Leksands IF som organisation pågår hela tiden arbetet med att skapa bästa möjliga förutsättningar för att konkurrera på högsta nivån, och Andreas Hedbom berättar om de ekonomiska förutsättningarna när det kommer till lagbygget.
-Vår målsättning är att ställa så bra representationslag på isen som möjligt. Att etablera oss på den högsta nivån är vår absoluta målsättning, men det är självklart att alltid ha en balans kopplat till ekonomin. Dock är det bästa för Leksands IF att över tid säkerställa framgång för våra representationslag. Viktigt då är att vi har, och kommer att ha, möjligheten att investera i våra trupper. För att värva ytterligare en spelare av toppkvalitet till herrlaget behövs extern hjälp och vi är otroligt tacksamma för den insamling som Leksand Superstars och Leksands Supporterklubb startat, och är väldigt glada över den start som insamlingen fått.

-Skulle insamlingen fortsätta i samma takt skulle en sådan värvning kunna bli möjlig, men vi vill också noga påtala att varken Peter Cehlárik eller föreningen skrivit på något kontrakt. Vi ska också komma ihåg att Covid-19 är och kommer att vara en av våra största utmaningar i modern tid. Förhoppningsvis är denna utmaning under en relativt kort period. Ishockey ska vi spela under lång till framöver, säger Leksands IFs VD Andreas Hedbom.

Tilltänkt spetskompetens

För Leksands IFs GM, Thomas Johansson, vore den NHL-meriterade slovaken Peter Cehlárik ett mycket välkommet tillskott till forwardsbesättningen inför den stundande SHL-säsongen.
-Vi har hyst ett stort intresse kring Peter Cehlárik och vi hoppas att vi kan få honom till oss som en spetskompetens in i vår trupp. Vi behöver dock säkerställa ekonomin, och ska vi kunna landa en spelare av den digniteten så behöver vi extern hjälp för att lyckas, det är inget snack om den saken. Dialogen med Peters agent är bra och det skulle betyda väldigt mycket för laget att kunna ladda på med en sådan spelare, säger Thomas Johansson.

Fint supporterinitiativ

Insamlingen startade under lördagen då Leksand Superstars och Leksands IF Supporterklubb valde att dra igång en swishinsamling efter att Thomas Johansson uttalat sig om möjligheten att knyta till sig ytterligare ett nyförvärv utöver Carter Camper som presenterades under fredagen. Leksand Superstars ordförande Niklas Niva Sjökvist berättar om målet med insamlingen.
-Vi har inget uttalat belopp som vi ska nå, men självklart är det så att vi ska försöka samla in så mycket pengar som möjligt för att hjälpa till att få in en sådan toppspelare. Vi får se var det tar vägen och vi hoppas att engagemanget fortsätter att finnas så vi tillsammans kan göra det möjligt, säger Niklas Niva Sjökvist.

Leksands IF