Carlsson och Karlsson inför premiären
Publicerad: 2018-09-18
Under måndagen var det upptaktsträff för lagen i HockeyAllsvenskan. Samlingspunkt för eventet var Globe Hotel i södra Stockholm. Alltså bara ett slagskott av Magnus ”Sigge” Svensson från arenan där Leksand spelade sin senaste SM-final, det vill säga mot Djurgården 1989 i Globen.

Leksand var under upptaktsträffen representerade av tränaren Leif Carlsson och nya lagkaptenen Martin Karlsson.
– Jag tycker det är roligt att träffa andra lagen under andra omständigheter och inte bara då det är blodigt allvar. Det här en viktig del i det totala. Dessutom är det många gamla goa kompisar som jag har fått träffa här idag, berättar Leif Carlsson som fick slå sig ner och prata gamla minnen med två av hans kompisar från tiden som spelare i Färjestad, Staffan Lundh och Harald Lückner.
– Harald och jag spelade tillsammans i samma femma under fyra säsonger. Jag även spelat i samma femma som Staffan. Båda två är gamla kompisar till mig.

Många av spelarna som var på plats för att representera sina lag har Martin Karlsson ”boxats” med i rinken, men under upptaktsträffen var det bara glada miner tränare och spelare emellan.
– Här är det hur lungt som helst. Dessutom känner jag igen några stycken och någon har jag spelat med så det är trevligt.

Hur är jargongen mellan er tränare?

– Jättebra. Jag skulle vilja säga att det är en kompisanda. Det finns inga ”hard feelings” på något sätt, tvärtom.

Leif, hur ligger Leksand till i förberedelserna inför säsongen?

– Vi har påbörjat någonting som givetvis ska vara klart längre fram. Det kommer inte vara klart till det att serien startar för det här är en lång process. Ett lagbygge med spelsystem och sådant ska vara klart framåt februari. Det är då sista bitarna ska sättas på plats.
– Sedan gäller det att ha en hög lägsta nivå och stanna där så vi kan få en bra start i serien och därefter lyfta oss.

Det finns ett par saker som stört förberedelserna, skador.
– Vi har fått två skador på Calle Själin och Mattias Ritola som kommer vara lite längre. Det är två pjäser jag hade velat haft hela nu. Småskador tål vi, men nu prata vi två, tre månader på båda två. Klart att det stört lite i lagbygget.
– Nu blir det istället en jättechans för andra unga killar att kliva in och axla dom här mantlarna.

Martin Karlsson har rutin från en rad försäsonger och tycker att den som varit sommaren 2018 fungerat riktigt bra.
– Det har varit en bra försäsong som avslutades i Södertälje med den här cupen. Sedan har det varit sjukt mycket skridskoåkning på is, säger Martin Karlsson med glimten i ögat och ett leende samtidigt som han slänger en blick på sin tränare:
– Det där är man väl lite less på, men nu ser jag fram emot att vi lättar lite på träningen.

Vad personifierar Leif Carlssons träningar på försäsongen?

– Under försäsongen har vi jobbat mycket på hockeykonditionen. Det har varit långa skridskopass, men det är något vi har igen senare under säsongen.

Du är en av spelarna som varit med på många kvalresor med Leksand, vilka erfarenheter tar du med dig från dom matcherna?

– Kvalen har varit lite olika, men det har varit folkfest men också jämna och täta matcher. Att få vara med om dom här viktiga och stora är något man växer och får erfarenhet av.

Leif Carlsson var som bekant också med i våras under kvalet mot Mora. För övrigt första gången han som coach ställdes i ett kval.
– Jag skulle jämföra kvalet med att spela jämna och tajta slutspelsmatcher liknade dom jag varit med om i SHL. Det står mycket spel och man vinner inte på skönspel. Det handlar mycket om stök och bök samtidigt som det är små saker som avgör.
– Det fick vi erfara förra säsongen. Exempelvis i andra matchen efter det att vi vunnit den första. Vi stryk hemma med 2-1 i en match som vi egentligen förde helt och hållet. Det var tufft, men man måste lära oss att hantera det och ta tillfällena i akt då dom här små sakerna dyker upp för att ta chansen att göra mål.

Nästan alla Leksandsfans kräver att vi ska spela den Hockeyallsvenskafinalen, hur tänker ni kring det?

Leif Carlsson:
– Vi har satt ett mål som förening och det målet är att vara topp fyra. Om jag ska ge mig på att tippa på förhand så ser jag det som att vi har fem lag som byggt bra trupper. Det är AIK, som är högt tippade, vi, Björklöven, Södertälje och Modo. Dessutom fick Modo in (Tobias) Enström mot slutet och det är en ganska viktig pjäs för dom. Vi vill vara med där uppe och slåss.
Martin Karlsson:
– Precis som Leffe säger så är det topp fyra som gäller. Är vi med där så kommer vi vara med och tävla om dom roliga platserna i vår, men det är en lång väg dit och vi tar det dag för dag. Vi börjar med premiären på fredag.

Ronnie Rönnkvist