Kjell Kruse ny Klubbdirektör i LIF
Publicerad: 2014-06-17

Kjell Kruse, 49, har utsetts till ny Klubbdirektör / VD för Leksands IF Ishockey AB (publ). Kjell har en bakgrund inom elitidrott, en av Sveriges mer tongivande bandyspelare och på senare tid med ett engagemang inom ishockey bl.a. som styrelseledamot i BIK Karlskoga. Därutöver en lång civil karriär som auktoriserad revisor, finansdirektör och marknadsdirektör i ett flertal företag.

"Vi är glada att efter en noggrann rekryteringsprocess, med ett flertal kvalificerade kandidater, nu kunna presentera Kjell Kruse som ny Klubbdirektör för LIF" säger Anders Holst, representant för   styrelsen i LIF.

"Kjell kommer till oss med ett engagemang i sporten, bakgrund i ledande positioner inom näringslivet och en gedigen kompetens inom ledarskap, ekonomi och marknadsföring. Dessutom är han en tävlingsmänniska som brinner för att skapa resultat" fortsätter Anders Holst.

Utmaningen för Kjell och organisationen är att fortsätta bygget av LIF till en av de ledande ishockeyklubbarna i Sverige med ambition att kunna kämpa om SM-guld senast 2019.

"Jag lockas av uppgiften att leda LIF i arbetet mot vår vision. Med min bakgrund inom elitidrott, och på senare tid inom ishockeyn, vet jag att det krävs ett hårt och långsiktigt arbete att nå toppen. Min erfarenhet från näringslivet säger att det bara är genom ett lagarbete och ett byggande av förtroende hos alla intressenter man långsiktigt kan ha framgång. Dessutom måste man ha en grund i en stabil ekonomi. Jag tror att jag med min bakgrund kan bidra till att skapa detta" säger Kjell Kruse.

Kjell tillträder tjänsten snarast och i samband med detta kommer han att flytta till Leksand.

"Ett arbete som Klubbdirektör för LIF förutsätter att man är fysiskt närvarande och aktiv i den lokala miljön. Jag ser fram mot att få lära känna bygden och alla intressenter i och runt om LIF" fortsätter Kjell Kruse.

Claes Thirus