Norsk målvakt till J20
Publicerad: 2015-05-19

Leksands J20-lag har gjort klart med den norske målvaktstalangen Jonas Arntzen.
- Jag fick ett väldigt gott intryck av föreningen när jag hälsade på och jag ser fram emot flytten, säger den lovande 17-åringen.

Jonas Arntzen har hittills tillbringat karriären i Lillehammer och representerade under den gångna säsongen även det norska U18-landslaget.
- Det var en av mina bättre säsonger, helt klart, det hände mycket. Jag spelade med både juniorlagen och A-laget och fick dessutom chansen i U18-landslaget. Jag fick mycket speltid och känner verkligen att jag utvecklades.

Hur beskriver du dig själv, som målvakt?
- En butterflymålvakt som är ganska lugn av mig. Det är ju en väldigt mental roll att vara keeper, och jag försöker hela tiden att ta det lugnt och bara fokusera på nästa puck.

Vad vet du om Leksands IF?
- Under de senaste säsongerna har jag försökt att ha ganska bra koll på de svenska ligorna, både senior och junior. Jag vet att Leksand är en bra förening och det glädjer mig att få representera den. Jag kan väl inte påstå att jag känner någon av killarna i laget än, men jag känner till Isac Skedung lite eftersom jag spelade mycket mot honom när han var i Norge.

Vad vet du om A-lagets nya målvakt Henrik Haukeland?
- Jag har spelat lite mot honom också och vet att det är en väldigt bra målvakt. Han kommer att göra det bra i Leksand.

Flytt i slutet av sommaren
Jonas Arntzen flyttar till Leksand i slutet av sommaren och kommer att tillbringa månaderna fram till dess med att göra det bästa av sommarträningen, allt för att vara så förberedd som möjligt när han väl är på plats i Leksand.
- Jag ser verkligen fram emot flytten, och jag tror att jag kommer att ha ännu bättre möjlighet att utvecklas i Leksand än om jag hade stannat kvar i Lillehammer. Jag hoppas självklart på att få spela så mycket som möjligt, men är fullt medveten om att jag kommer att få kriga för platsen.

Elin Broman