Mattias Karlsson tillbaka som vinnare
Publicerad: 2018-12-26
Backen Mattias Karlsson var tillbaka efter skada och han fick inleda med en mycket viktig vinst. Laget har haft 12 dagars speluppehåll och hunnit träna, byta huvudtränare och fira jul . – Det här blev en bra omstart. Vi fick släppa det som varit, säger Mattias glatt.

Det var nog en hel del nerver hos spelare, stab och fans innan matchen. Alla ville ha en nystart med tre poäng efter en förlustrad som dragit ner självförtroendet. Mattias berättar hur mycket fansen i arenan betyder för laget.
– Vi sa det innan att vi skulle spela så att alla kommer tillbaka till nästa match. Alla på ståplats som stått där i vått och torrt och sjungit efter den ena dåliga matchen efter den andra. De förtjänade den här segern och vi är så tacksamma för deras stöd, säger Mattias bestämt.

Det kändes som att ni hade kul på isen igen. Stämmer det?
– Det är svårt att inte ha roligt när ståplats redan på värmningen står och gapar halsen av sig, säger trettiotreåringen.
Mattias berättar att han uppskattar det här extra mycket efter en lång karriär som oftast inneburit spel i SHL.
– Att ha det här stödet i andraligan, det är så häftigt!

Hög ljudnivå

Som Mattias säger var det bra stämning i Tegera och ljudnivån steg ännu mer när Daniel Gunnarsson gjorde ett mycket snyggt mål efter drygt tre minuter. Efter halva perioden blev det mer nervöst och Almtuna kvitterade till 1-1 efter knappt sjutton minuter.
– Det började bra, men sen upprepade sig mönstret från tidigare matcher. De gör målet på sin, i stort sett, enda målchans. Och vi borde fått bättre utdelning. Visst, vi gjorde ett mål men kunde gjort fler, tycker Mattias.
Han är desto nöjdare med att laget gör två mål på kort tid i andra perioden. Anton Karlsson kämpade in pucken i powerplay och Tor Immo nätade 24 sekunder senare.
– Det var skönt att få lite andrum där, säger backen som var tillbaks efter en knapp månads skadeuppehåll.

Hur var det att komma tillbaka efter skadan?
– Det funkade bra. Det kändes inte som att jag varit borta så länge. Jag försöker bara göra det jag ska, säger Mattias som blev utsedd till matchens lirare.
Han håller med om att han och Daniel Gunnarsson har roll som stöd för de yngre backarna.
– Så Daniel har fått dra ett större lass nu när jag varit borta. Samtidigt är det positivt att andra får kliva fram när någon är skadad. Jag tycker att Axel Bergkvist tagit stora steg i höst. Det finns mycket hockey i den pojken, säger Mattias om juniorbacken.

Tobbe skadad

I slutet av andra perioden skadades Tobbe Forsberg och blev buren av isen inför en orolig publik och bekymrade medspelare.
– Det är klart att det är otäckt. Det är vår kompis som ligger där på isen, säger Mattias.
Han säger att laget spelade vidare i tredje perioden utan att veta status på Tobbe.
– Vi spelar inte bättre för att vi får löpande information, tycker Mattias.
Han hoppas att Tobbe får bästa möjliga hjälp och att han snart är tillbaka med laget.

Tränarbytet hjälpte?

Roger Melin ersatte alltså Leif Carlsson som huvudtränare inför kvällens match.
– Det är sorgligt att behöva ta till en sådan grej, men ibland är det nödvändigt. Det kändes som att vi vänt på alla stenar och försökt ta oss ur den här svackan,men inte lyckats, säger Mattias allvarligt.
I och med speluppehållet var det bra tajming nu tycker Mattias.
– Roger är väldigt lugn. Han skriker inte men alla har full respekt för honom.
Mattias som nu hoppas att alla fansen kommer tillbaks till nästa hemmamatch den 4 januari mot AIK.
– Vi behöver stödet!

Katharina Dalmalm