Annika Fazokas förstärker Leksands IF
Publicerad: 2022-05-24
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den österrikiska backen Annika Fazokas inför den kommande SDHL-säsongen. Kontraktet med österrikiskan gäller över den kommande säsongen, 2022/2023, med option för ytterligare en säsong.

25-åriga Annika Fazokas är född i österrikiska Zell am See, nära gränsen mot Tyskland. Fazokas landslagsdebuterade i det österrikiska seniorlandslaget redan som 16-åring, och har under sin karriär skaffat sig mängder av rutin. I hemlandet har Fazokas representerat DEC Salzburg Eagles i såväl den inhemska ligan som i den nationsöverskridande European Women's Hockey League under hela sin karriär, bortsett från säsongen 2019/2020 då hon hade sin hemvist i USA och St. Cloud University. I St. Cloud var Fazokas bland annat lagkamrat med Leksands IFs nyförvärv på målvaktssidan inför den kommande säsongen, Emma Polusny.

På den internationella scenen har Annika Fazokas spelat hela åtta senior-VM i andradivisionen, samt tre J18-VM för Österrike. Det nyskrivna kontraktet med Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023, med option för ytterligare en säsong.

Annika Fazokas om att ansluta till Leksands IF:
-Efter att ha avslutat min examen är jag väldigt exalterad över att spela professionellt i en av de bästa damligorna i världen. Redan vid det första mötet jag hade med föreningen fick jag en känsla av att Leksands IF är helt rätt för mig när det gäller deras värderingar och ambitioner. Jag är tacksam över att få chansen att vara en del av laget nästa säsong, och att spela tillsammans med några bekanta ansikten gör det ännu bättre.

-Jag gillar att spela offensivt, så jag hoppas att jag kan tillföra lite offensiv kraft till laget. Jag är väldigt tävlingsinriktad och kan vara ganska kritisk mot mig själv, och jag vill hela tiden förbättra mig. Utöver det ska jag försöka få in min erfarenhet och bra energi till laget. Organisationen har gjort ett fantastiskt jobb i år för att förbättra resurserna och miljön så jag är väldigt spänd på att se vad säsongen för med sig.

-Jag har alltid trott att min hemstad var liten men Leksand sätter definitivt det i perspektiv. Det är dock inte alls något negativt, det gör det bara lättare att känna sig hemma och trots storleken är det en stor hockeystad med en lång historia av Leksands IF vilket är spännande. Jag har också hört att ni har bra knäckebröd så jag kommer nog att trivas utmärkt i Dalarna!

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Annika Fazokas:
-Vi är väldigt glada att Annika ansluter till Leksands IF. Hon är en skridskostark och rörlig back som har sina styrkor i spelet med puck. Vi har följt Annika under några säsonger, både i hennes klubblag och på den internationella scenen, och jag är mycket nöjd att nu få ta del av hennes kompetenser hos oss i Leksands IF.

Richard Brasar