Tre poäng blev en
Publicerad: 2019-12-04
Damlaget
Tre poäng blev en. Ja, det är väl den spontana känslan efter onsdagens hemmamatch mot Brynäs där gästerna gick ikapp från 5-2 till 5-5 under den tredje periodens sista fem minuter, och även knep bonuspoängen. Kajsa Armborg summerar matchen.

Det kom att bli ett riktigt målfyrverkeri i Tegera Arena under onsdagskvällen. Detta trots att det efter två spelade perioder endast hade fallit fyra mål, två för vardera lag. I inledningen av period nummer tre kom Leksand ut starkt och kunde rycka ifrån gästerna fram till en ledning med 5-2. I det skedet kändes matchen avgjord, men efter att Brynäs tagit ut sin målvakt redan med dryga sju minuter kvar av ordinarie tid startade en rejäl kanonad mot hemmalagets målvakt Jule Flötgen. Brynäs kom även att få rejäl utdelning på sin hårda press och när slutsignalen ljudit och krutröken skingrats i Leksands zon var ställningen 5-5. Efter en mållös förlängning kunde Brynäs sedermera avgöra matchen efter straffläggning.

Efter matchen är var det såklart en tung känsla av poängtapp hos hemmalagets assisterande lagkapten Kajsa Armborg.
-Det känns för jävligt helt enkelt. Vi ska inte behöva släppa in tre mål som vi gör i slutet av den tredje perioden.

Svängig match med delat övertag

Skottstatistiken i matchen blev till slut 34-53 till Brynäs. Många av avsluten från gästerna kom dock i slutet av den tredje perioden och ser man till de största delarna av matchen var det en jämn tillställning där övertaget svängde bitvis mellan lagen.
-Den första perioden gör vi riktigt bra, och även inledningen av period tre. Totalt är det en och en halv period i matchen vi gör riktigt bra, medan de andra delarna i matchen inte alls är lika starka från oss. Det känns som att det är två helt olika matcher i samma match. Det är en svår match som står och väger ganska länge, säger Kajsa Armborg om matchen som helhet.

Jämfört med de två matcherna som spelades mot Göteborg under den föregående helgen var det en rejäl skillnad i intensiteten på isen. Den assisterande lagkaptenen ser tillbaka på en rolig match att spela, trots resultatet.
-Det var riktigt bra tempo idag med mycket fart och fläkt i matchen. Det var en mycket roligare match att spela idag än de matcherna som var i helgen. Det hände mycket där ute, och det syns ju även i protokollet med 10 mål i ordinarie tid.

Målrik tredjeperiod

Matchen som helhet var som tidigare nämnt mycket uppdelad i olika sekvenser, och mest talande för den bilden är nog den tredje perioden. Leksand rivstartade period 3 med tre snabba mål signerade Andrine Furulund, Kajsa Armborg och Hanna Sköld innan Brynäs till slut tog över och kunde komma tillbaka.
-Vi kommer ut mycket starkare i den tredje perioden än i den andra. Vi åker mycket skridskor och får ner puckarna bakom Brynäs och sätter hård press på dem. Vi startar väldigt starkt i den tredje perioden, men sedan vet jag inte riktigt vad som händer… Jag tror att vi blir lite chockade av att Brynäs tar ut sin målvakt så pass tidigt som de gör och får sådan rejäl press på oss. Vi börjar slå icing efter icing och några av oss får byten på över två minuter innan de gör första reduceringen, och det straffar oss rejält i slutet.

Att ladda om för fortsatt spel efter ordinarie tid är så klart inte den lättaste uppgiften efter att motståndet lyckats hämta ikapp tre mål.
-Det var jävligt svårt att gå in i en förlängning när vi släppt in tre mål på mindre än fem minuter. Det är klart att man inte bär med sig en bra känsla in där även om vi såklart ville gå för segern och två poäng, säger Kajsa Armborg om förlängningsspelet.

Förstakedjan levererar

Tar man en titt i Leksands interna poängliga hittar vi hela förstakedjan med Kajsa Armborg, Wilma Johansson och Hanna Sköld i topp. Trion har hittills under säsongen tillsammans stått för 23 mål på 20 matcher, och Kajsa Armborg trivs med sin omgivning.
-Jag tycker att vi hittar varandra bra och får till det bra på isen. Vi känner varandra bra även utanför isen också, och det gör det enklare för oss att hitta kemin mellan varandra i spelet.

Den höga andelen av utländska spelare i SDHL har varit lika diskuterad och omtalad under säsongen som den nyligen presenterade partisympatiundersökningen från SCB varit det senaste dygnet. Kajsa Armborg är glad att vara en del av gruppen med talangfulla svenska spelare som är på stark väg framåt i Leksand och SDHL.
-Det är jättekul att vi visar att vi kan leda laget och göra det bra. Vi har bra importer i laget som bidrar mycket, men många inhemska spelare också och det är kul att visa att det fungerar bra!

Leksands nästa match spelas på bortaplan mot Linköping på söndag

Richard Brasar