Hrivik inför Brynäs på söndagen
Publicerad: 2020-09-05
Under lördagskvällen stod det klart att Leksands träningsmatch under söndagen blir mot Brynäs IF. Detta innebär att de två återstående träningsmatcherna för Leksands del blir mot just Gävlelaget. Matchen gäller spel om tredje och fjärde platsen i Skoda Trophy och går av stapeln 13:00 under söndagen. Marek Hrivik vet exakt vad han vill se förbättring på i de återstående träningsmatcherna som stundar. -Disciplinen helt klart. Vi drar på oss alldeles för mycket utvisningar och det förstör rytmen i vårt spel.

Efter att Leksand förlorat mot Malmö under torsdagen och sedan vunnit mot Vita Hästen på fredagen hamnade laget på en andra plats i Grupp B av Skoda Trophy. I Grupp A slutade Brynäs IF på andra plats, vilket innebär att det stundar ett Gävledala-derby under söndagen. Marek Hrivik som haft en fin turnering tillsammans med de nya kedjekamraterna Camper och Cehlárik är hyfsat nöjd med hur spelet sett ut den gångna veckan.
-Jag är nöjd med hur vi tog oss tillbaka i matchen mot Malmö. Vi spelade ändå en rätt bra offensiv men småsaker och vår brist på disciplin förstörde för oss. Matchen mot Vita Hästen blev lite ryckig men det var skönt att få med sig en seger.

Vad säger du om din kedja och dina nya lekkamrater Camper och Cehlárik?
-Tycker det sett rätt bra ut. Mot Malmö funkade det väldigt bra och vi hade ett bra spel i powerplay. Matchen mot Vita Hästen var väl sådär med många utvisningar och flera spelare som fick spela mer än andra. Det blev som sagt lite ryckigt och svårt att få ett flow i spelet.

- Vi blir mer samspelta

Hrivik som i matchen mot Malmö noterades för hela fyra assist och där hans kedja låg bakom samtliga mål. Tre av målen kom dessutom i powerplay en spelform Slovaken är nöjd med.
-Vi spelade rakt och var pigga framför kassen och tog returer. Powerplay är något vi kört mycket på träningarna också, och jag tycker det sett rätt bra ut. Vi blir mer samspelta för varje match som går.

Vad är det viktigaste att finslipa på nu i träningsmatcherna mot Brynäs?
-Helt klart disciplinen. Det håller inte att dra på sig så mycket utvisningar som vi gjort. Det som är positivt är att nu har vi komplett lag. Vi har haft några småskador och jag har varit avstängd, men nu blir det lite lättare att spela ihop sig när alla är tillbaka.

I finalen på söndag möts Djurgårdens IF och Malmö Redhawks, där vinnaren tar hem en prissumma på 101 000kr. För Leksands del blir det här näst sista träningsmatchen. På torsdag stundar återigen möte med Brynäs, då i ett siste genrep inför säsongen som drar igång den 19september.

Matchen mot Brynäs IF sänds på Sportbladet och är gratis för dig med Aftonbladet Plus. Matchpucken släpps klockan 13:00.

Här kommer du till Sportbladets sändning från Brynäs-Leksand

Per Gerdin