Brage och Bergkvist till LIF A
Publicerad: 2018-04-23
Två nyheter i herrtruppen presenterades under måndagen: Målvakten Axel Brage förstärker laget de kommande två säsongerna, och klubben skriver ett ettårigt A-lagskontrakt med juniorbacken Axel Bergkvist. – Två spelare och personer som passar väldigt bra in i vårt lagbygge, säger Leif Carlsson, huvudtränare och sportsligt ansvarig.

Axel Brage, 29, har genom karriären representerat klubbar som exempelvis Linköping, Malmö och Vita Hästen. Han kommer närmast från två SHL-säsonger i Örebro, och ser fram emot att fortsätta utvecklas i Leksands IF.
– Det känns verkligen jätteroligt att få komma till Leksand och till en så stor och anrik förening. Av det jag har sett hittills, ser det ut som att vi får ett riktigt bra och spännande lag. Att få vara en del av föreningens satsning känns verkligen jätteinspirerande, säger Axel.

Leif Carlsson:
– Axel är en stor målvakt som jobbar lugnt och tryggt, vilket ger ett lugn till laget. Han har skaffat sig stor erfarenhet genom åren och är en person som kommer till jobbet varje dag och hela tiden vill bli bättre.

Axel Bergkvist, 17, har Leksands IF som moderklubb och svarade under den gångna säsongen för 32 poäng (13+19) på 45 grundseriematcher i J20-tröjan. Han spelade även två matcher med A-laget i HockeyAllsvenskan.
– Att få skriva ett A-lagskontrakt med den klubb jag har spelat i hela mitt liv är verkligen stort för mig, det här har varit en dröm hela livet. Jag har växt upp med att beundra kedjan med Johan Eneqvist, Johan Hägglund och Jesper Ollas, och att jag nu får spela i samma lag som Ollas känns nästan overkligt, haha, säger Axel.

Leif Carlsson:
– Axel är en talang som har ett bra spelsinne och hittar många öppningar för sina passningar. Det är en kille som vill väldigt mycket, och har ett stort driv för att bli en etablerad elitback. Det ska bli intressant att följa hans utveckling kommande år i LIF.

Elin Broman