Alexander om Luleå-matchen
Publicerad: 2021-12-30
Backen Alexander Lundqvist förklarar varför Luleå vann årets sista match. – De är lite bättre i närkampsspelet.

Det blir förlust med 1-4 i en match som är klart jämnare än vad siffrorna visar. Alexander tycker att hans Leksand gör en helt okej insats.
– Men vi måste ha ännu mer tålamod. Och de är inte lätta att få stopp på i vår zon, säger tjugoåringen som tycker att de bjöd Luleå på några av målen.

Inte bra att jaga

Leksand hade mått bra av att få ett ledningsmål eftersom Luleå är mycket duktiga på att spela på resultatet.
– Ja, vi fick jaga nästan hela matchen, säger Alexander.
Han berättar att känslan efter förlusten är lika delar besvikelse och ilska.
– Men det gäller att inte tänka för länge på det som varit. Man får lära sig av misstagen och lämna dom bakom sig.

Talangfull back

Den devisen verkar sammanfatta Alexanders höst. Att han är bra på att lära sig och att utvecklas. Vad säger du om din egen första halva av säsongen?
– Den har väl ändå varit rätt så bra, säger Avestasonen ödmjukt.
Han inledde mycket starkt med en lång rad matcher utan knappt ett misstag.
– Sen gick jag ner lite i prestation, säger Alexander och ler lite åt att leksandsif.se tycker att det väl är rätt mänskligt att inte vara på topp hela tiden.
Hittills har Alexander spelat i snitt 17 minuter match. En imponernade hög siffra i hans ålder.

Trodde du innan säsongen startade att du skulle spela så här mycket?
– Det är klart att målet är att vara en av sex backar, men jag försöker att ta en dag i taget, säger Alexander som verkar glatt överraskad över att steget till SHL-back gått så fort.
Han tycker att nästa fråga är ännu svårare att svara på.
Vem i laget har överraskat mest positivt under hösten?
– Oj, det har många gjort. Särskilt på backsidan har flera tagit stora kliv. Jag säger nog ändå Calle Själin som helt välförtjänt blivit landslagsspelare.

Lugnt nyårsfirande

Nu väntar några dagars speluppehåll över Nyår innan det är dags att ta sig an våren.
– Det blir bra att rensa tankarna lite, tycker Alexander som lovar att fira försiktigt.
– Det blir inte så mycket nu med coronan och så.
Han avslutar vår intervju med att önska alla Leksingar ett riktigt Gott nytt år!

Katharina Dalmalm