Förlust mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-01-28
En sämre insats mot Oskarshamn slutade med en tremålsförlust och en bruten vinstrad på bortaplan.

Oskarshamn inledde betydligt bättre än Leksand och tog också ledningen efter sex minuter via en styrning i powerplay. Janne Juvonen räddade laget från ytterligare baklängesmål men kunde inte ensam stå emot pressen, vilket ledde till att 2–0 kom inte långt därefter. Detta tvingade också Björn Hellkvist till en tidig timeout som nästan omgående gjorde skillnad när Patrik Norén snyggt gjorde sitt första mål för säsongen tolv minuter in i den första perioden. Inget mer mål gjordes sedan innan pausvila och 2–1 var resultatet efter 20 minuter.

Andra perioden började bra för Leksands del när Carter Ashton kvitterade efter en dryg minut med ett skott som gick in via stolpen, men Oskarshamn tog dock tillbaka ledningen snabbt när 3–2 gjordes från nära håll kort därefter. Leksand var sedan det bättre laget och skapade flera lägen att kvittera på nytt, men då kom istället 4–2 mycket orättvist på ett friläge när sex minuter hade gått av mittenakten. Oskar Lang tog Leksand in i matchen på nytt när han var sist på pucken i ett vackert anfall som betydde 4–3, men tråkigt nog så slarvade bortalaget i numerärt överläge när man hade chansen att kvittera och lät Oskarshamn ta ett rejält kommando när hemmalaget fick in 5–3. Därmed var underläget två mål inför kommande period.

Direkt i den tredje perioden så kom en gyllene chans att krypa närmare för Leksand när man fick chansen i 5 mot 3 under en kortare tid, men inget farligt skapades och tvåmålsunderläget fortsatte att hålla i sig. Avslutningen av matchen var sedan händelsefattig där Joakim Thelin fick sista ordet genom att fastställa slutresultatet till 6–3 i tom kasse.

På lördag väntar Djurgården på hemmaplan.

Arvid Yngvesson