Utjämnat i matchserien
Publicerad: 2018-03-28
Den första hemmamatchen slutade med en tung uddamålsförlust. Matchserien är därmed utjämnad till 1-1 i matcher.

Leksand öppnade stenhårt och var nära ett tidigt mål i numerärt överläge, men Austin Madaiskys skott tog i stolpen. Johan Porsberger hade ytterligare en ramträff, denna gång i ribban, innan 1-0 välförtjänt kunde göras i Leksands tredje powerplay för perioden. Austin Madaisky dunkade in ett stenhårt slagskott från sin backposition, men glädjen blev kortvarig då Mora kvitterade snabbt, även det i spel fem mot fyra. Marcel Müller var i periodens sista sekunder nära att sätta hemmalaget i förarsätet igen, men det skottet tog i stolpen, vilket också betydde tredje ramträffen för perioden.

Knappt sju minuter in i andra perioden tog Mora ledningen efter att under lång tid ha pressat Leksand hårt i powerplay. Resterande del av mellanakten var relativt händelselös där ett av få halvfarliga lägen var när Oskar Lang fick till ett bra skott i boxplay efter 14 minuters spel, men då stod Christian Engstrand i vägen och räddade.

Leksand tog chansen att kvittera i början av den tredje perioden i det andra av två powerplay-lägen som uppstod direkt efter varandra. Mattias Ritola fick en fin passning från Oskar Lang och kunde skicka in pucken från nära håll. Med fyra minuter kvar av ordinarie tid gjorde Mora 2-3 då pucken studsade via Daniel Bertovs skridsko och in i mål. I slutet av matchen chansade Leksand att spela med sex utespelare, men något mål gjordes aldrig och Mora vann med 2-3.

Matchserien är därmed utjämnad till 1-1 och nästa match spelas borta i Mora på fredag.

Arvid Yngvesson