Axel om matchen i Gävle
Publicerad: 2022-03-24
Efter en mycket jobbig förstaperiod fick Axel Brage hoppa in i mål. Han höll nollan i 40 minuter och gav laget chansen att hämta upp underläget. -Man vill ju inte komma in när det står 4-0 men det var bara att köra, säger målvakten glatt.

Första 20 minuterna var verkligen bara Brynäs. De vann tekningarna och utnyttjade sina målchanser.
-De hade många farliga lägen så det var inte så konstigt med vårt underläge, säger Axel som efter första paus fick ställa sig i mål.
Axel spelade mycket bra i period två och tre plus att hans lagkompisar kanske hjälpte till lite mer.
-Och Brynäs blir lite passiva. Det är svårt för dom att att bibehålla trycket. De kör ju över oss i första perioden.

Var det nerver som gjorde att ni kunde komma tillbaka målmässigt?
-Nja, det är väl automatiskt så att man backar hem lite och blir lite försiktiga i det läget, säger trettiotreåringen.
Axel var klart bidragande till upphämningen, men säger själv att han fick en enkel resa.
-Jag tycker att vi tar över mer och mer.

Hrivíks show

16 minuter in i andra perioden fick Leksand chans att spela powerplay. Då klev Marek Hrivík fram och gjorde kvällens första mål. Det skulle bli två till av den skickliga centern.
-Han är fantastisk! Det är bra att vi får igång honom och det blev rena ketchupefftekten, säger Axel med ett skratt.
-Det var verkligen skönt för honom att målen kom.
Mareks andra mål var på en studspuck där målvakten hade fri sikt.
-Det går inte att göra något åt ett sånt skott. Som målvakt försöker man läsa av skytten, men det är svårt att hinna reagera på en sån konstig puck, analyserar Axel.

Brynäs vann på övertid

Marek kvitterade med tolv sekunder kvar och matchen gick till övertid. Trots att Axel räddade minst ett friläge blev det Brynäsvinst.
-Det är så när det är spel tre mot tre. Det blir frilägen eller två mot ettor, Vi hade en bra kontring innan Rödin avgjorde, säger Axel som tycker att Anton Rödin är en skicklig spelare.

Jobbigt med backbristen

Leksand har fortfarande ont om backar på grund av skador. Hur tycker Axel att det påverkar målvakternas jobb?
-Man märker att de blir trötta. Det kommer misstag som de annars inte hade gjort.
Axel nämner till exempel Matt Caito som spelat över 25 minuter i många av de senaste matcherna.
-Jag märker att jag måste vara med på att det kommer lägen som vanligtvis inte brukar hända.

Kul med slutspel

Nu väntar åttondelsfinal mot Oskarshamn och Axel ser verklige fram emot det.
-Det ska bli otroligt kul. Vi har revansch att utkräva från förra året.
Den sympatiske målvakten tycker att laget blivit lite bättre på slutet och att upphämtningen idag gjuter mod i killarna.
-Så vi är inte slagna på förhand.

Katharina Dalmalm