Ollas om matchen i Uppsala
Publicerad: 2018-11-18
Efter storseger senast i Gränbyhallen och en stark form för Leksand överlag, trodde nog de flesta att det skulle bli en enkel trepoängare i söndagens match mot Almtuna . Uppsalalaget var dock mer taggade och det slutade med en poäng för Jesper Ollas och hans lagkompisar. – Vi kräver mer av varandra än det vi presterar idag.

Jesper tycker inte att det var någon underskattning av just Almtuna som fick Leksand på fall.
– Nä, då var det snarare att det gått bra för oss ett tag och att vi blev lite bekväma på grund av det. Han och resten av laget är inte nöjda alls med insatsen.
– Ett kriterium för ett topplag är att alltid göra jobbet, men idag tummar vi på det.

Oväntad straffskytt

Efter två mål av Thomas Valkvae-Olsen slutade matchen 2-2 efter full tid och övertid. Jesper Ollas fick äran att slå den andra straffen och gjorden en fantastisk fin dragning och satte pucken bakom Arvid Ljung. Jesper känns inte som den mest givna straffskytten, eller? Men assisterande tränare Jens Nielsen som ansvarar för forwards visste vad han gjorde .
– Jensa såg mig göra den straffen på träning och sa åt mig att köra den nu, säger Jesper och skrattar.
Han fick även chans att lägga en suddenstraff, med lite sämre resultat.
– Vid den andra blev jag lite ställd av målvakten, så det jag tänkt göra funkade inte, berättar Jesper.
Målvakten Jonas Arntzen hade en hel del att att göra i matchen eftersom Almtuna helt tydligt bestämt att det inte skulle bli en ny storförlust.Jesper tycker att ”Arne” gör en fin insats.
– Det är inte lätt att komma in när han inte stått på länge, berömmer Jesper.

Stöd för de yngre

Överhuvudtaget är Jesper snabb att berömma sina lagkompisar. Han har större delen av hösten spelat ihop en eller två juniorer.
– Det är kul att spela med de yngre. Det är så roligt att se hur de utvecklas. Det är inte lätt att gå från juniorspel till A-lagsspel, men de har verkligen växt in i det, säger Jesper som idag spelade med Wilde Bröms och Marcus Karlberg.
Jesper har hela säsongen tagit stort ansvar för det defensiva spelet i sin kedja.
– Jag vill att de ska kunna spela sitt spel och inte hålla igen, säger trettiofyraåringen glatt. Kedjan hade några fina lägen särskilt i tredje perioden. Jesper är hyfsat nöjd med deras spel i kvällens match trots att det inte blev några poäng.

Bra säsong

Jesper har inlett säsongen starkt och han är själv nöjd.
– Det har gått betydligt bättre än tidigare år.
Det hörs att han gillar att spela ytterforward, men att han inte har något problem med att vara center när det behövs.
– När det varit ont om folk har jag tagit en mer defensiv roll. Jag vill alltid göra mitt bästa för laget, säger trotjänaren.
Som center ingår det att teka och Jesper håller med om att det gått bra i år. I boxplay på övertid bytte Anton Karlsson in Jesper istället för sig själv.
– Han ville ha in en rightare eftersom det var en så viktig tekning och det inte var hans starkaste cirkel som leftare. Jag vann den och sen bytte jag tillbaka, förklarar Jesper den lite ovanliga manövern.

Katharina Dalmalm