Ylva Martinsen om landslagstjejerna
Publicerad: 2019-01-21
Landslag
När Damkronornas trupp till den kommande 6-nationersturneringen i Ryssland 7-10 februari idag tillkännagavs fanns fyra spelare från Leksands IF med. Ronnie Rönnkvist på Ronnies Skrivsmedja har träffat förbundskapten Ylva Martinsen för att få veta mer om hur hon ser på spelarna från Leksands IF.

När Ylva Martinsen presenterade truppen till Ryssland i början av februari var inte mindre än fyra Leksandsspelare med, Julia Åberg, Maja Nylén-Persson, Sofia Engström och Hanna Sköld. En kul parantes är att två spelare, Sköld och Nylén-Persson, med Skogsbo som moderklubb är med i truppen. Leksandsif.se var på plats under pressträffen och passade på att fråga förbundskaptenen vad som gör just den här kvartetten till landslagsspelare.

Julia Åberg
-Julia kom in i december-truppen efter att ha varit reserv. Hon hade gjort det bra i SDHL och var givetvis aktuell redan innan, men kom med tack vare att Anna Amholt blev skadad.
-Hon visade upp ett väldigt bra spel samtidigt som hon var lugn, stabil, kommunicerade väldigt bra med försvarsspelet, vågade ta plats och verkade väldigt naturlig. Sedan tycker jag att hon fortsatt behålla den här formen i Leksand. Bland annat i matchen mot Linköping där Leksand vann med 1-0. Där tycker jag att hon vann matchen åt Leksand. Vi vill såklart se henne igen eftersom hon gjorde en så pass bra turnering i Finland.

Sofia Engström
-Det känns som att det var helt rätt att prova henne i början av säsongen. För varje gång hon varit med har hon tagit steg och känns väldigt naturlig ute på isen i det här spelet vi spelar. Hon är tuff, stark och allt sådant, men jag tycker även att hon klarar spelet med puck väldigt bra. Dessutom är hon en jättehärlig karaktär har visat att det här är en arena hon ska spela på.

Maja Nylén-Persson
-Det är lätt att glömma att Maja är född år 2000. Man har otroligt höga krav på henne, vilket jag vet att hon har själv också. Självklart vill vi ha ut hela hennes fulla potential i Damkronorna, att hon ska spela över sin förmåga, vara ännu bättre, ta ännu mera plats och också blomma ut i det spel vi vill spela.
-Även om hon var väldigt bra i december så tror jag att det finns ytterligare nivåer för henne att ta. Maja är jätteviktig för oss och jag hoppas också att hon känner det.

Hanna Sköld
-Hanna var med i landslaget säsongen innan Göteborg. Hon blev skadad då och har inte kommit med något mer efter det. Sedan blev säsongen i Göteborg en liten dipp i hennes utveckling.
-Hon tog ett aktivt val och flyttade tillbaka till Leksand. Jag följt henne väldigt noga under säsongen eftersom jag tyckte att hon var bra säsongen innan Göteborg. Nu har jag haft en dialog med Hanna hela tiden och jag tycker att hon har tagit steg i spelet.
-Det jag tycker är intressant är, om jag tittar då Leksand spelar, att hon är där det händer. Hon är ofta inne på mål och inte bara ute i hörnorna där många spelare har en tendens att hamna. Hanna är ett hot, stark på puck, kan vända och vrida samtidigt som hon kommer ut med puck ur närkamperna. Dessutom jobbar hon jämt hårt, åker skridskor och täcker skott. Det ska bli jättekul att se och jobba med henne, vilket jag inte gjort tidigare.

Ronnies Skrivsmedja