Trio klar för fortsättning i LIF
Publicerad: 2017-04-06
Nu är det klart att backarna Sebastian Björnstad och Olle Alsing samt forwarden Fredrik Forsberg stannar i Leksands IF ytterligare en säsong. – Jättebra killar med stor utvecklingspotential. De har mycket att tillföra vårt lag, säger Mikael Karlberg från sportrådet.

Sebastian Björnstad, 20, kom till Leksand inför säsongen 2012/2013 och debuterade i A-laget 2015/2016. Den gångna säsongen var han lagkapten i föreningens J20-lag, och noterades även för 16 A-lagsmatcher.
Mikael Karlberg:
– Sebastian har haft en jättebra resa här oss, och trots sin ålder har han redan spelat i två SHL-kval. Han är cool på isen och har gjort det jättebra varje gång han har fått chansen i A-laget.
Sebastian Björnstad:
– Så fort jag fick veta att Leksand ville ha mig kvar var det självklart att stanna. Jag trivs jättebra i både byn och föreningen och hoppas nu att jag kan utvecklas ännu mer och ta en större roll även i A-laget.

Olle Alsing, 20, gör sin andra säsong i Leksands IF, och svarade under den gångna säsongen för 9 poäng (1+8).
Mikael Karlberg:
– Han har en bra skridskoåkning och är bra med pucken, och var som början tänkt som en allsvensk värvning. Nu har han även skaffat sig SHL-rutin, och jag tror att han har en kanonsäsong framför sig.
Olle Alsing:
– Det känns skitbra att stanna i Leksand. Jag har en väldigt lärorik säsong bakom mig, och hoppas nu på mer speltid och utveckling i Allsvenskan. Jag hoppas kunna ta en större roll i laget och utveckla mitt spel i alla spelformer.

Fredrik Forsberg, 20, har spelat i Leksand under hela sin karriär, men var under den gångna säsongen utlånad till Oskarshamn där han spelade 35 matcher. Mikael Karlberg:
– Fredrik har sett bra ut efter tiden i Oskarshamn, vilket han visade rejält i matcherna som han fick mot Mora. Han har haft det tufft sedan skadan och utlåningen, men hela tiden kämpat sig tillbaka på ett fantastiskt sätt.
Fredrik Forsberg:
– Fantastiskt att få vara kvar i föreningen. Det kommer att bli en spännande och lärorik säsong, som jag redan nu ser fram emot väldigt mycket.

Fredrik Forsberg berättar om säsongen och framtiden i LIF-TV.

Lagbygget 2017-2018

Elin Broman