Två forwards ansluter
Publicerad: 2021-04-30
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med två forwards i form av Jennifer Carlsson som ansluter från Göteborg HC samt Madde Hall som är tillbaka efter en säsongs speluppehåll. Kontrakten med såväl Jennifer Carlsson som Madde Hall gäller över de kommande två säsongerna.

Jennifer Carlsson

20-åriga Jennifer Carlsson kommer från Göteborg och inledde sitt hockeyspelande i moderklubben Hisingens IK. Redan säsongen 2014/2015 debuterade hon i seniorsammanhang i Göteborg HC där hon representerade föreningens lag i såväl Division 1 som Division 2. Jennifer Carlsson har varit Göteborg HC troget hela sin karriär, och debuten i SDHL skedde säsongen 2017/2018 då Göteborg tagit steget upp i den högsta serien. Totalt har Jennifer Carlsson, trots sin ringa ålder, hunnit spela 147 matcher i SDHL samt tillhörande kvalspel. Den senaste säsongen stod hon för 9 poäng (4+5) på 36 matcher.

På den internationella scenen har Jennifer Carlsson representerat Sverige vid två J18-VM där hon dessutom var med och tog ett historiskt VM-silver säsongen 2017/2018. Det nyskrivna kontraktet med Jennifer Carlsson gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Jennifer Carlsson om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad och ser fram emot nästa säsong med Leksands IF. Det känns spännande att byta förening och få en nystart, och jag ser fram emot att få träffa och lära känna mitt nya lag. Leksands IF är en stabil och etablerad förening med fina faciliteter som har funnits länge, och jag vet också att det finns ett väldigt stort intresse för ishockey i Leksand. Jag ser mig själv som en skridskostark och hårt arbetande forward som går in till 100 % i allt jag gör. Jag kommer bidra med positiv energi till en bra laganda i vinter.

Alexander Bröms om nyförvärvet Jennifer Carlsson:
-Det ska bli spännande att få jobba med Jennifer. Hon har många verktyg som hockeyspelare och är en ödmjuk person som förstår vad som krävs för att lyckas. Vi ska jobba hårt för att ge henne rätt förutsättningar att utvecklas ytterligare.

Madeleine Hall

25-åriga Madde Hall kommer ursprungligen från Karlstad och har Nor IK som moderklubb. Till Leksands IF kom hon inför säsongen 2011/2012 och har sedan dess varit föreningen trogen. Under fjolårssäsongen tvingades Hall dock ta ett uppehåll från spel på grund av personliga skäl, men är nu alltså tillbaka i Leksands IF.

I den vit-blåa leksandströjan har det hittills blivit 120 poäng (55+65) på 223 matcher för Madde Hall, och sin enskilt poängbästa säsong hittills hade hon 2017/2018 då hon stod för 27 poäng (12+15) på 31 matcher. På det individuella planet har Madde Hall dessutom genom sina säsonger i SDHL gjort sig känd som en extremt bra tekare med sin spetskompetens vid nedsläppspunkterna, och allt som oftast placerat sig i de absoluta topplistorna över vinstprocent. Det nya kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Madde Hall om att återvända till Leksands IF:
--Det känns bra att vara med igen. Jag har ju spelat många säsonger i LIF, men behövde av personliga skäl göra ett uppehåll från spel förra säsongen så det känns extra bra och jag är stolt över att vara tillbaka. Det känns spännande att få vara en del av det här nytänket med Bröms i spetsen, och jag själv är laddad och sugen på att få bidra både på och utanför isen. Allt sker inte över en natt men jag tror på den vision som finns och jag ska göra allt jag kan för att vi ska nå så långt som möjligt. Jag tycker om att ta ansvar och har själv som ambition att försöka vara en ledande spelare på isen men även inne i omklädningsrummet, och kommer som sagt göra så gott jag kan för att bidra till varje lagkamrat och laget i sin helhet.

Alexander Bröms om att återrekrytera Madde Hall:
-Jag är glad att ha Madde tillbaka efter ett års uppehåll, hon är en kreativ spelare som kan göra det oväntade. Hon är i en bra ålder och kommer påverka laget i en positiv riktning i vinter.

Richard Brasar