Mattias Karlsson på skadelistan
Publicerad: 2019-06-12
Backen Mattias Karlsson har tvingats till en axeloperation och missar därmed inledningen av den kommande säsongen.

Mattias Karlsson har opererats för en axelskada som uppstått under uppstarten av försäsongen. "Kolan" har efter operationen fått ett rehabprogram som påbörjats, och fokus ligger nu på att bygga upp styrka och funktion succesivt för att vara helt återställd innan han är tillbaka i full träning igen.
-Mattias operation har gått bra, och helt enligt plan. Nu måste det få ta sin tid med försiktig rehab för att stärka upp efter operationen. Skadan ska vara 100 % återställd innan Mattias släpps på med full träning igen. Vi kommer att göra uppföljande bedömningar för att ha kontroll så att rehabprogrammet ligger rätt i fas under processens gång. Läkningstiden kan variera, men vi får räkna med 4-6 månaders frånvaro för Mattias, säger Enrico Mansfeld som är en del av Leksands IFs medicinska team.

Vad gäller det sportsliga har Thomas Johansson skaffat sig en bra bild av Mattias Karlssons skada, och får nu klara sig utan en av de tilltänkta backarna i lagbygget under inledningen av säsongen. Några tankar på att hitta en ersättare för den tiden finns dock inte i nuläget.
-Det är så klart väldigt tråkigt för oss att Mattias är borta så lång tid. Det skapar å andra sidan en möjlighet för andra backar att ta för sig nu. Ser vi att det finns ett behov av att stärka upp backsidan innan Mattias är tillbaka så kommer vi att göra det, men just för stunden kommer vi inte att göra några justeringar på backsidan, säger Leksands IFs GM Thomas Johansson.

För Mattias Karlssons del blir det naturligtvis ett oplanerat uppehåll i förberedelserna inför den kommande vintern, men han menar själv att det inte fanns några betänkligheter kring ingreppet.
-Det behövde åtgärdas, och det var bättre att göra det nu istället för senare närmare säsongen. Det är bättre att missa en del i början istället för att ta det vid ett senare tillfälle och missa betydligt mer. Det är en lång säsong, och den ser jag fram emot, säger Mattias Karlsson.

Richard Brasar