Shae Demale inför matchhelgen
Publicerad: 2021-01-22
Hoppet om slutspel lever fortfarande för Leksands damer. Men då gäller det att plocka många poäng mot Modo och Luleå i helgen. – Jag tror att det här kan bli en bra helg för oss, säger anfallaren Shae Demale som kom ny till laget precis före jul.

När hemsidan får tag på kanadensiska Shae Demale har hon och de andra i laget precis satt sig på bussen på väg norrut. Hon berättar att det är regnblandad snö utanför fönstret och att laget har sex-sju timmar i bussen framför sig.
– Jag är nog en sådan som sover en del på bussen. Men jag hoppas kunna göra en del läxor också.

Gjorde första målet mot AIK

På grund av den coronapandemi som sveper över världen kan hon nämligen fortsätta att plugga på sitt kanadensiska universitet trots att hon befinner sig i Sverige.
– Det är biologi jag läser och eftersom alla föreläsningar är förinspelade kan jag plugga när det passar. Det är nog bara ett sådant här år det funkar.
Förra matchen mot AIK vann ni med 4–1 och du gjorde ditt första mål. Berätta!
– Det var rätt mycket tur. Jag fick pucken och på något sätt gick den in. Äntligen kan man väl säga, det var skönt att få det avklarat.

"Vi spelar för oss nu"

Helgens två matcher innebär att Shae Demale ytterligare en gång tills mot helt nya lag. Egentligen inte en nackdel tycker hon.
– Visst, det kan vara lite knepigt när man inte vet så mycket om motståndaren. Men jag tror också det är bra att komma in med en helt ren inställning och inga förutfattade meningar. Jag har förstått att det är två bra lag vi kommer att få möta, men det tror jag är bra för oss som nu har två segrar i ryggen.
Vilken är den starkaste delen i ert spel just nu?
– Jag tycker vi är bra på att anfalla med mycket folk och få pucken mot nät. Vi forecheckar också på ett bra sätt. Det känns verkligen som vi spelar för oss nu.

Ovan vid matchtempot

När Shae Demale kom till Leksand hade hon inte spelat någon match på rätt många månader. Det hade blivit en del träningspass, men kroppen var ändå ovan vid matchtempot.
– Efter första matchen kände jag verkligen alla muskler jag har, haha. Men det gick rätt snabbt att komma in i det. Nu känns det som jag kan jobba med det jag är här för: se till att få in pucken mot målet och skapa chanser.
Vem tror du kommer spela en viktig roll i helgen?
– Alla i laget måste spela en viktig roll. Annars kan vi inte ta poäng. Vi kan inte förlita oss på några spelare, utan det är vi som lag som ska göra det tillsammans.

Så här spelas helgens matcher Lördag, 13.00: Modo–Leksand Söndag, 14.00: Luleå–Leksand Båda matcherna visas på C More

Elisabet Wahl