Segertåget fortsätter för J20
Publicerad: 2019-10-06
J20
Två nya segrar mot Västerås respektive Brynäs innebär att Leksands J20-lag befäster sin första plats i serien. Emil Heineman är, trots två komfortabla segrar, missnöjd över lördagens match men betydligt mer tillfreds med dagens möte. – Ingen var riktigt nöjd med gårdagens match, så vi ville komma ut mycket starkare och förbättra nästan varenda del i spelet.

Två bortamatcher stod på schemat för J20 denna helg och först ut var ett möte med Västerås under lördagen. Efter en första period som slutade 3–0 kunde Leksand till slut vinna med komfortabla 6–1, men resultatet drog iväg lite om Emil får berätta om mötet.
– 6–1 speglar väl inte matchen direkt, jag tycker att de är ett hårt jobbande lag som ändå får bra press på oss i början. Vi var inte rikigt på gång där, men med bra försvarsspel och bra utdelning framåt så får vi en trygg och säker vinst ändå, även fast resultatet inte speglar matchen.

Tidigare under söndagen var det toppmöte i J20 SuperElit Norra då Leksand åkte till Gävle för derby mot tabelltvåan Brynäs, och även idag slutade matchen med en säker seger efter att Leksand vunnit med 7–3.
– Vi kände att vi hade lite revanschlusta från igår. Ingen var riktigt nöjd med gårdagens match, så vi ville komma ut mycket starkare och förbättra nästan varenda del i spelet. Jag tycker att vi kommer ut väldigt bra och pressar ner dem på en gång, vilket gör att de släpper in fyra puckar på raken, de har inte en suck i början. Vi går ner oss lite i andra perioden och drar på oss några utvisningar och de får press på oss, men vi klarar det helt okej och håller undan. I tredje perioden fortsätter vi att trumma på och vinner till slut rättvist. Vi var klart bättre och starkare idag, laget var mycket bättre över hela banan, förklarar Emil.

Vem vill du ge lite extra beröm till efter helgens matcher?
– Jag säger Elias Dynell. Han täcker många skott, besitter ett bra försvarsspel och lägger bra passningar.

Komfortabel serieledning

Leksand leder just nu J20 SuperElit Norra efter att ha inlett säsongen med att ta nio raka segrar och 26 av 27 poäng. Målskillnaden är på smått otroliga 54-11, men det är inte en slump att J20 är såhär bra enligt Emil.
– Så som vi har spelat är det ju inga konstigheter, vi har jobbat stenhårt varje dag på träningarna. En del matcher blir liksom lugnare än vad vi kör på träningarna, man blir mer bekväm på matcherna när vi kör olika övningar hemma på passen.

Vad säger du om din egen inledning med smått otroliga 13 mål såhär långt?
– Det är bara roligt kan jag säga. Vi har en riktigt bra kedja jag, Gabbe (Gabriel Olsson) och Jepser Kandergård, vi trummar på bra. Laget har även ett bra powerplay så det är verkligen kul. Jag försöker att njuta av det och bara fortsätta jobba, avslutar Emil.

Arvid Yngvesson