Åkerblom ny tränare i LIF - Grönberg stannar
Publicerad: 2017-04-07
Under fredagen blev det klart att Markus Åkerblom tar över posten som huvudtränare i Leksands IF. Markus har skrivit på ett 2-årskontrakt och ansluter när laget återsamlas och inleder fysträningen den 24 april.

Markus Åkerblom har gjort flera säsonger som poängsäker spelare i Leksands IF, som senast säsongen 1999/2000. De senaste två säsongerna har han tränat Björklöven i HockeyAllsvenskan, först som assisterande tränare och sedan som huvudtränare.
– Jag har alltid på något sätt, ända sedan jag flyttade från Leksand 2001, haft någon form av dröm om att komma tillbaka till Leksand. Den här föreningen ligger mig väldigt varmt om hjärtat, så det här känns jättebra, menar Markus.
– Jag har fått ett väldigt bra intryck av föreningen, den känns öppen och ärlig. Det finns en tydlig idé om vart man ska, man har sunda värderingar, är jordnära och känner sig trygga i sin organisation. Challe, Jax och Siiken gör ett jäkla bra jobb och det märks verkligen att de, och alla andra som jobbar i och kring föreningen, vet vad de håller på med.

Hur skulle du beskriva dig själv som tränare?

– Jag fokuserar på individen och på vad spelarna individuellt kan utveckla. Jag tycker om ordning och reda och vill att det ska finnas en tydlig spelidé och tydliga rollfördelningar. Spelare ska våga ta ansvar och tillsammans ska vi jobba dynamiskt för att hela tiden bli bättre. Jag attraheras av den väg som Leksand har valt att gå, där vi ska satsa mycket på de unga lovande talanger som finns i föreningen. Vi har något bra på gång, och nu längtar jag bara efter att allt ska dra igång.

Grönberg stannar

Martin Grönberg, född 1994, har funnits med i Leksands A-lag sedan säsongen 2012/2013 och genom åren gjort sig känd som en spelare som alltid står för ett hårt jobb och en härlig inställning.
Mikael Karlberg:
– Direkt efter att vi förlorade mot Mora sa Martin att han vill vara kvar och försöka ställa saker till rätta, vilket vittnar om hans inställning till föreningen. Han är en hårt arbetande center som varje dag tränar hårt för sin utveckling, och vi är glada över att ha honom kvar i laget.
Martin Grönberg:
– För mig var det ingen tvekan om att fullfölja mitt avtal med Leksands IF. Revanschlusten ökar för varje dag och man vill igång redan nu med träningen och att spela matcher. Jag har haft en defensiv roll så här långt, men jag kommer att jobba hårt för att utveckla mitt offensiva spel. Teknikträning står på mitt schema för sommaren.

Markus Åkerblom berättar om nya uppdraget i LIF-TV.

Elin Broman