Sommarhälsning från Hanna Sköld
Publicerad: 2019-07-07
Damlaget
Avestatjejen Hanna Sköld gör sin sjätte säsong i den blåvita tröjan. Nu hoppas hon ta ytterligare kliv i utvecklingen. – Det är många av de mer rutinerade som lämnat, så jag tror det gäller för oss som ändå varit med ett tag att ta ansvar och bli de som leder laget, säger hon.

När hemsidan får tag på Hanna Sköld har hon nyss kommit hem från en dag på sommarjobbet: Leksands Sparbank.
– Jag utbildar mig till ekonom och har ett år kvar, så det passade väldigt bra att få jobba där.
Sommarjobbet gör att det inte blir så mycket semester den här sommaren, men hon har fullt upp ändå. inte minst med det träningsschema alla spelare har fått med sig under den tid då laget inte tränar tillsammans.
– Det är väldigt blandat: intervaller, gym, kondition. Jag gör oftast träningen på kvällen efter jobbet, även om det är skönt att få det gjort på morgonen också. Men det hinner jag inte alltid.

Ut i kvarten

Den föregående säsongen slutade dystert och tråkigt nog välbekant för Leksands damer: laget åkte ut i kvartsfinalen som man gjort flera gånger tidigare. För laget som inledde säsongen strålande och ett tag ledde serien var det så klart en besvikelse.
– Det var en väldigt bra säsong till att börja med, men det slutade inte som vi ville. Jag tyckte det kändes som vi inte riktigt var där, alla hade inte riktigt samma vilja som vi hade i början. Det gäller att alla har samma mål och driv, annars går det inte, analyserar Hanna Sköld så här några månader senare.
Även om det blev ett tråkigt slut på säsongen, märks det också att det här inte är något hon gräver ner sig i. Siktet är istället inställt på det som komma skall: SDHL-säsongen 2019/20.
– Det ska verkligen bli spännande att se hur allt blir. Det är många bitar som fallit på plats de här senaste veckorna, och så hoppas jag och tror att det kommer att komma in fler spelare. Det kommer bli bra tror jag.
Det är många tongivande spelare som har lämnat, hur tänker du kring det?
– Det är alltid tråkigt när folk lämnar, men samtidigt kan det också ge andra möjlighet att ta ett kliv framåt. Och jag känner de flesta av de spelare vi värvat. Det är bra spelare som kan mycket och som har bra utvecklingspotential, speciellt nu om de får ta mer plats än de gjort tidigare. Jag har också spelat både med nya målvakten Jule Flötgen och med anfallaren Andrine Furulund i Göteborg tidigare.

Uppmaningen: kom på matcherna!

Om du tittar på de andra lagen i SDHL, hur tycker du att de ser ut?
– Det är väl framför allt Brynäs som fått till en starkare trupp än de hade tidigare. Men det är många lag som ser starka ut, så det blir en spännande säsong.
Hanna Sköld avslutar med en hälsning till alla blåvita fans runt om i landet.
– Kom och titta på oss under säsongen! SDHL-hockeyn är riktigt kul att se på och vi behöver ert stöd.

Elisabet Wahl