Eveliina Suonpää lämnar LIF
Publicerad: 2021-01-18
Damlaget
Vid midnatt i fredags den 15 januari stängde övergångsfönstret för damspelare i Sverige, och innan deadline slutfördes en övergång som innebär att målvakten Eveliina Suonpää lämnar Leksand för spel med Brynäs IF under resterande del av säsongen.

Eveliina Suonpää anslöt till Leksands IF inför den innevarande säsongen, och har under hösten och vintern gjort 14 framträdanden mellan stolparna med en räddningsprocent på 88,82 % som facit. Suonpää, som även tidigare representerat Finland vid flertalet internationella turneringar, har också under hösten hunnit med att deltaga vid landslagsläger med de kvinnliga lejonen. Nu fortsätter dock säsongen i Brynäs IF för Suonpää som i och med detta lämnar Leksands IF.

Huvudtränare Anton Bokull om att släppa Eveliina Suonpää:
-Vi fick en förfrågan gällande Eveliina från Brynäs håll, och när även Eveliina besatt ett intresse av att få chansen i Brynäs kunde vi få till en överenskommelse som passade samtliga parter. Detta ger Eveliina möjligheten att konkurrera om ett SM-guld och det kommer inte vi att stå i vägen för med tanke på vår placering i tabellen och med vetskapen om att eventuellt kvalspel är inställt. Vi står även tryggt med Amanda och Angelica på målvaktssidan för vår del. Vi önskar Eveliina lycka till under resterande del utav säsongen.

Richard Brasar