Vanišová efter derbyförlusten
Publicerad: 2021-11-24
Damlaget
– Det var nära, men tyvärr räckte vi inte riktigt hela vägen fram. Det konstaterar tvåmålsskytten Tereza Vanišová efter onsdagens uddamålsförlust borta mot Brynäs.

Tereza Vanisova gjorde matchens första mål via en snygg dragning med en avslutande backhand i mitten av den första perioden. Period 2 var sedan inte ens en minut gammal när Phoebe Staenz utökade den blåvita ledningen till 2-0.
– Vi fick en bra start på matchen, och jag tycker att vi kom ut med helt rätt inställning. Skönt att vi fick lite utdelning också, men dessvärre släppte vi in Brynäs i matchen lite för enkelt, menar Vanišová, vars lag närmare bestämt släppte in fyra raka Brynäsmål.
– Egentligen skulle jag inte säga att vi spelade dåligt då… Vi slarvade kanske lite för mycket, men mest kändes det som att Brynäs höjde sig några snäpp. De skapade ju chanser i hela matchen, och just under den här perioden i matchen fick de verkligen utdelning också.

Spännande avslutning

Men trots hemmaledning med 4-2 med sju minuter kvar av den tredje perioden såg leksingarna till att skapa rejäl spänning i matchen.
Tereza Vanišová reducerade med knappt fem minuter kvar av, och i slutminuten i spel sex mot fem, var hon nära igen.
– Ja, vi var verkligen nära, men tyvärr räckte vi inte till denna gång. Jag tycker att alla i laget kämpade på väldigt bra, och jag tycker att vi hade varit värda att ta matchen till förlängning, menar Vanišová, som tillsammans med kedjekompisarna Katerina Bukolska och Wilma Johansson verkar fortsätta att jobba fram fina anfall.
– Vi hittar varandra bra, och framförallt tycker jag att vi alla tre spelar med bra fart. Självklart var det roligt att få göra två av målen, men det spelar mindre roll när vi inte vann som lag.

Någon som du tyckte stack ut lite extra i kväll?
– Det är svårt att plocka ut någon, för alla gjorde det bra. Men utan Amandas insats i målet hade vi kunnat förlora med större siffror. Hon gav oss verkligen chansen att vinna.

Till helgen väntar hemmamatcher mot Luleå och MoDo.

Elin Broman