Uddamålsförlust mot Brynäs
Publicerad: 2020-09-05
Damlaget
Det blev betydligt jämnare i säsongens andra derby mot Brynäs. Men gästerna blev för starka till slut och vann med 3–2. – Det märks att vi spelat ihop oss mycket mer, även om vi fortfarande har saker att förbättra, sa Andrine Furulund som gjorde ett av de blåvita målen.

Att Leksand tränat på bra under försäsongen märktes på resultattavlan under det här derbyt jämfört med det förra. Då vann Brynäs med 10–0. Den här gången stod det 1–1 efter två perioder.
– Vi har blivit mycket skickligare i vårt eget spel och vi gör inte så många misstag, säger Andrine Furulund efter matchen.

Berömmer sin målvakt

Sedan passar hon på att berömma målvakten Amanda Johansson också. Utan hennes insats i kassen hade siffrorna runnit iväg på ett annat sätt.
– Periodvis fick de upp ordentligt snurr i vår zon och då kom det väldigt många skott. Hon gjorde väldigt bra räddningar på det första, det andra och ibland det tredje skottet.
I mitten av den tredje tog dock Brynäs ledningen. Och när Leksand tog ut målvakten i jakten för att komma ikapp kom också 3–1. Men spänningen var inte helt slut, för strax därefter kom en reducering. Målskytt: Andrine Furulund.
– Vi forecheckade ganska hårt och pucken hamnade i hörnet. Hanna Sköld jobbade upp den och jag kom i mitten. Egentligen blev det en dålig mottagning eftersom jag är högerfattad, men på något sätt kunde jag lyfta in den.

Premiären närmar sig

Närmare än så kom inte Leksand och även om det blev en andra förlust mot Brynäs på försäsongen så visar matchen att det finns goda grunder att bygga vidare på.
– Vi har gått igenom hur vi ska spela och i den här matchen tycker jag att vi höll oss till det grundspel vi bestämt oss för. Sedan fick det mycket kvar att bygga på och förbättra.
Några i laget kommer att möta Färjestad i morgon söndag tillsammans med spelare från juniorlaget. Men i övrigt är det inga fler träningsmatcher inplanerade. Nu börjar istället nedräkningen till seriepremiären dem 12 september. Det är återigen Brynäs som står för motståndet och matchen spelas i Gävle.
– Det känns spännande att serien snart drar igång. För oss gäller det att fortsätta på det här spåret.

Elisabet Wahl