Sam Hanson efter förlusten mot Luleå
Publicerad: 2020-01-10
Damlaget
Det blev tyvärr förlust för damerna i fredagskvällens hemmamatch mot Luleå. Gästerna från Norrbotten lämnade Tegera Arena med tre poäng efter att slutresultatet skrivits till 2-5. Sam Hanson summerar matchen, sin egen insats samt blickar fram emot lördagens viktiga match mot MODO.

Det var hemmalaget som kom att ta ledningen då Sam Hanson hittade nät dryga sju minuter in i den första perioden, assisterad av Betty Jouanny och Brooke Boquist. Luleå kunde dock kvittera dryga två minuter senare och likaläget stod sig efter 20 spelade minuter. I den andra perioden kunde gästerna rycka från till 1-4 genom tre snabba mål på kort tid i mitten av perioden. Leksand kom tillbaka spelmässigt och det kom även en hemmareducering signerad Emma Woods på assist av Wilma Johansson och Kajsa Armborg, men när krutröken skingrat sig kunde Luleå avgå med seger 2-5.
-Vi kom ut starkt och gjorde en ganska bra förstaperiod och lyckas hålla ett likaläge, 1-1, efter den första perioden. I den andra perioden faller vi ihop till viss del, men jag är nöjd att med hur vi tar oss an den tredje perioden och avslutar matchen bra, så det ska vi ta med oss till morgondagens match, säger Sam Hanson om matchen.

Toppmotstånd under fredagen

Det räcker med att ta en titt i tabellen av SDHL för att förstå att det var ett starkt motstånd som gästade Tegera Arena under fredagskvällen. Luleå inledde serien lite tvekande, men har på slutet kommit igång rejält och befäster i och med fredagens seger sin andraplacering i serien. Sam Hanson är dock nöjd med hur man tar sig an Luleå under stora delar av matchen och ser positivt på avslutningen av SDHL.
-Det är alltid kul att möta Luleå. Man möter några av världens bästa spelare ute på isen så det är klart att det är en rolig utmaning i varje byte. Jämför man med den senaste matchen mot Luleå har vi helt klart en del positiva delar att ta med oss. Idag visar att vi kan slåss mot topplagen i serien. För oss gäller det att hålla ihop vårt spel i 60 hela minuter och inte ställa till det för oss i delar av matchen, som vi gör i andra perioden idag, säger Sam Hanson om att kampera på högsta möjliga nivån.

Viktig match imorgon lördag

Sam Hanson stod alltså för ett av Leksands mål under fredagens match, och totalt under säsongen har hon stått för 13 poäng (4+9) på 23 matcher från sin backposition. Efter matchen mot Luleå menar hon att det fanns saker på såväl pluskontot som på minuskontot, och har klart för sig vad som behöver bli bättre till lördagens match.
-Det finns delar som jag är nöjd med men även helt klart andra delar som jag behöver jobba med. Det är inte kul att bli fast i egen zon och släppa in mål på grund av det. Som försvarare är det min första prioritet att göra jobbet enklare för vår målvakt så jag ska se till att steppa upp lite i det defensiva spelet imorgon.

Imorgon lördag är det MODO Hockey som står för motståndet, med nedsläpp klockan 17:00 i Tegera Arena. MODO står på 20 inspelade poäng, 9 poäng bakom Leksand. Dock har lördagens gäster spelat två matcher mindre än Leksand, så att påstå att lördagens match blir viktig i jakten på en slutspelsplats är absolut ingen överdrift.
-Jag ser verkligen fram emot matchen imorgon. Vi ska se till att ta tre poäng, och alla i laget är verkligen redo att plocka fram sitt bästa inför morgondagen och göra det vi behöver för att vinna, avslutar Sam Hanson.

Richard Brasar