Justin om höstens sista SHL-match
Publicerad: 2021-12-11
Det var en hel del frustration över domsluten i matchen mot Färjestad. Men Leksands forward Justin Kloos har ju rätt i sin sammanfattning. – Vi ska vinna oavsett vad domarna gör.

Justin håller med om att han och laget spelade mycket fin ishockey de första två perioderna i Karlstad.
– Vi skapar många chanser men gör bara ett mål. Visst är spelkvalitén bra, men vi borde avgjort där.

Frustrerande situation

I tredje perioden gör Max Véronneau 2-0 till Leksand. Det är både välförtjänt och snyggt. Men tyvärr reducerar Färjestad alldeles för snabbt. Det blir en del snack om det målet efteråt. Var det en pååkning på Leksands målvakt Kaz Kaskisuo?
– Det är klart att det är svårt att inte bli frustrerad av den situationen. Det ser ut som att han är på Kaz. MEN, vi är fortfararande i ledning och borde ändå ha vunnit, tycker Justin.

Konstig utvisning på Norén

Färjestad kvitterar i powerplay med knappt fyra minuter kvar. Och 17.50 kommer en utvisning på backen Patrik Norén.
– Patrik gjorde en bra defensiv manöver, men deras spelare faller. Oftast blir det inte utvisning där. Men vi borde ha dödat av läget och tagit matchen till förlängning, säger Justin besviket.
Så istället för en bra avslutning på höstens SHL-spel blev det en rejält sur förlust.
– Jag är så besviken, säger den tjugoåttaårige amerikanen.
Han har själv spelat bra och tagit stort ansvar i höst och särskilt i november och december. Det har blivit en hel del tid i boxplay till exempel.
– Jag försöker att blocka skott och jobba hårt.

Hur skulle du sammanfatta hösten?
– Det har varit både upp och ner. Vi inledde lite knackigt. Sen spelade vi bra i en och en halv månad innan det blev lite sämre. En del beroende på mycket skador. Så det vore skönt att få komma tillbaka efter uppehållet och spela bättre. Att satsa på nästa halva av säsongen.

Pucken går inte i mål

Laget har haft många lägen att göra mål, men pucken har inte suttit där. Och Justin tycker att det är den största orsaken till att det gått trögt senaste tiden.
– Vi har chanserna men sätter dom inte. Alla lag hamnar i såna här perioder när det inte blir mål, säger Justin som håller med om att laget är skickligt nog för att ta sig ur svackan.

Katharina Dalmalm