Årets intag till hockeygymnasiet på herrsidan
Publicerad: 2018-04-25
Junior
Inför varje ny säsong och nytt läsår på Leksands Gymnasium sker ett intag till NIU, nationellt godkänd idrottsutbildning. Här är en presentation av de intagna till NIU på herrsidan.

På herrsidan ansluter 12 spelare till NIU, samt ytterligare en spelare som kommer att tillhöra J18-truppen men inte gå hockeygymnasiet. Vi kommer även inom kort att presentera intaget till NIU på damsidan. Utöver intagen till NIU tillkommer även nya spelare och elever till LIU-utbildningen, den lokala idrottsutbildningen, som kommer att spela i samarbetslaget mellan Leksands IF och Häradsbygdens SS som går under arbetsnamnet Team Leksand.

Kommentar från Patrik Andersson om de intagna till NIU på herrsidan:
-Det är många skickliga spelare som läser spelet bra och som verkligen gillar att tävla. Det finns många bra passningsspelare bland dem, och även många som det går att få en fysisk tillväxt hos med vårt sätt att träna på. Det är också en bra mix mellan större och lite mindre spelare, och ingen är egentligen klar rent fysiskt då många behöver bygga mer muskelmassa. Jag tycker att mixen mellan offensiva och defensiva kvalitéer bland de intagna är bra.

De intagna till NIU på herrsidan är följande:

Namn, position, klubb (Moderklubb)

Isak Posch, målvakt, IF Björklöven (Tegs SK)
Kommentar: "En målvakt som läser spelet bra, har bra storlek och som är bra i sin positionering. Har bra reaktionsförmåga."

Albin Ingman, back, Grums IK (Grums IK)
Kommentar: "En enkelt spelande back med bra förstapass som dessutom är en bra skridskoåkare."

David Rosander, back, Vänersborgs HC (Vänersborgs HC)
Kommentar: "Spelskicklig tvåvägsback med bra passningsspel och positionsspel."

Isak Wallèn, back, Hedemora SK (Hedemora SK)
Kommentar: "Spelskicklig back med bra passningsspel och har största styrkan i spelet med puck."

Oliver Åkelid, back, Brynäs IF (Sandvikens IK)
Kommentar: "Enkelt spelande back, bra 1:a pass, bra skridskoåkning."

Erik Hedlund, forward, Smedjebacken HC (Smedjebacken HC)
Kommentar: "En liten forward med bra skridskoåkning och ett stort arbete över hela banan. Besitter en riktigt bra arbetskapacitet. Har dessutom landslagsmeriter ifrån U16-landslaget."

Hampus Engman, forward, Brynäs IF (Brynäs IF)
Kommentar: "En stor forward med ett bra skott, bra fart och god fysik."

Jacob Rhodin, forward, Färjestad BK (NIK Karlstad)
Kommentar: "Laglojal forward som jobbar riktigt bra för laget."

Simon Hedlund, Brynäs IK (Söderhamns IK)
Kommentar: "Skridskoskicklig tvåvägsforward som jobbar över hela banan och producerar mycket poäng."

Lukas Lithèn, forward, Huddinge Hockey (Hanvikens SK)
Kommentar: "Liten spelskicklig forward med bra spelförståelse och passningsspel. Har största styrkan i spelet med puck. Spelade ej TV-pucken."

Oskar Klaar, forward, Hudiksvalls HC (Hudiksvalls HC)
Kommentar: "Hårt arbetande forward med bra tävlingsinstinkt, som är stark med puck."

Wille Bärehag, forward, Köping HC (Köping HC)
Kommentar: "Spelskicklig forward med bra spelförståelse och passningsspel."

Kevin Lindemann, EV Zug (EV Zug)
Kommentar: "Spelskicklig forward med landslagsmeriter ifrån både U16- och U17-landslag i Schweiz. Bra på små ytor och är skicklig på att hitta bra passningar. Kommer inte att gå på hockeygymnasiet, men tillhör J18 truppen."

Richard Brasar