Straffseger mot Djurgården
Publicerad: 2021-01-30
Efter en märklig sargstuds och en sen kvittering från Djurgårdens sida så var det Leksand som till slut stod som vinnare efter att Carter Ashton avgjort matchen på straffar med sitt andra mål för dagen.

Den första perioden var inte av särskild bra karaktär där inget av lagen lyckades skapa några riktigt farliga chanser för att kunna få in ett första mål för dagen. Leksand var närmast att göra 1–0 i mitten av perioden när man hade ett 5 mot 3-läge i över en minut, men Niklas Svedberg stod i vägen och räddade det mesta. Matchen höll sig sedan mållös till pausvila när varken Leksand eller Djurgården fick till det där lilla extra framåt.

Mittenakten var betydligt bättre för Leksands del där man var det bättre laget i stora delar av perioden. Efter sex minuter kom dagens första mål när Carter Ashton hittade Patrik Zackrisson som vackert skickade in 1–0 i krysset i powerplay, och därefter var det blåvitt tryck framåt under många minuter bortsett från ett numerärt underläge som klarades av galant. Nils Åman hade bland annat ett fint läge där pucken gick precis utanför stolpen, men det skulle dröja ett tag innan nästa mål gjordes. Med mindre än tre minuter kvar av andraperioden pricksköt Carter Ashton välförtjänt in 2–0 mellan målvaktens benskydd i en omställning för en skön tvåmålsledning efter 40 minuters spel.

Inledningen av tredje perioden var lite mer passiv från Leksands sida där det tog några minuter att jämna ut spelet på nytt. Leksand försvarade sig mycket väl, men efter drygt 13 minuter så kom en oerhört speciell reducering från Djurgården som nog var säsongens märkligaste mål. Tobias Ekberg skickade pucken på plexiglaset där pucken i sin tur studsade in i ett öppet mål på något otroligt sätt för 2–1 på tavlan. Oturen var av någon anledning inte slut där, och med en dryg minut kvar av ordinarie tid kvitterade Dick Axelsson efter att ha fått öppet mål på en sargstuds vilket tog matchen till förlängning. Där hade Leksand rejält tryck då man fick chansen i numerärt överläge, men däremot så fick man inte pucken hela vägen in i nät och allt fick avgöras på straffar. Janne Juvonen räddade allt samtidigt som Carter Ashton återigen klev fram med ett kliniskt avslut och sköt hem bonuspoängen till Leksand där slutresultatet skrevs till 3–2.

På tisdag väntar en ny hemmamatch mot Örebro.

Arvid Yngvesson