Sommarhälsning från Tuva Kandell
Publicerad: 2021-08-01
Damlaget
Försäsongsträningen har sin charm, men nu längtar Tuva Kandell tills hockeyvardagen drar igång igen. – Det ska bli kul att köra tillsammans med de andra i laget, säger hon till hemsidan.

När hemsidan får tag på Tuva Kandell har hon precis sett Sveriges fotbollsdamer ta sig vidare till semifinal i OS. En sport hon själv höll på med parallellt med hockeyn under en lång tid.
– Jag spelade fram tills för två år sedan. Jag var anfallare och ville gärna ha mycket boll och ligga på framåt. Det blev inte så mycket hemjobb, säger hon.

Styrka och koordination

Men den här sommaren har det varit försäsongsträning och fokus på den kommande hockeysäsongen som gäller. Precis som alla andra i laget har hon kört själv enligt ett individuellt schema.
– Det har varit väldigt blandat, mycket styrka och koordination. Jag har blivit mycket bättre på löpning, men har en del kvar när det gäller kroppsstyrkan.
Förra säsongen blev inte alls som de blåvita damerna hade önskat. Laget började tidigt sladda i tabellen och lyckades trots en bättre avslutning aldrig ta sig över slutspelsstrecket. Men coronapandemin gjorde att kvalet ställdes in och damerna behövde inte spela om att få behålla sin plats i SDHL:
– Jag vill väl helst inte tänka så mycket på förra säsongen, men det kändes som vi hamnade i ofokus. Det blev tränarbyte mitt under säsongen och vi kom inte riktigt ihop som en grupp.

Hoppas på plats i VM-truppen

Nu hoppas hon på nya tag och en klart bättre tabellplacering. En av nycklarna till det tycker hon handlar om försvarsspelet.
– Det är nog det vi behöver förbättra mest. Alla måste veta vad de ska göra och göra lika ute på isen. Det var som forwards hamnade för sig och backar var för sig.
Ett stort mål på det personliga planet är att ta en plats i den trupp som ska spela J18-VM som avgörs på hemmaplan den här säsongen. Turnering blev inställd i år, men tanken är att den ska spelas i Linköping och Mjölby mellan 8 och 15 januari 2022.
– Det finns många bra 05:or, men jag hoppas så klart att kunna ta en plats. Det är mitt mål.

Elisabet Wahl