Alva Johnsson klar för LIF
Publicerad: 2017-06-07
Damlaget
Den landslagsmeriterade forwarden Alva Johnsson är klar för spel i Leksands IF. – En ung och lovande spelare. Vi är glada för att hon vill fortsätta sin utveckling hos oss, säger tränaren Alexander Eriksson.

Alva Johnsson, 18, har representerat det svenska U18-landslaget under de två senaste säsongerna, och kommer närmast från en säsong i SDE. Hon beskriver sin gångna säsong så här:
– Den var väldigt givande. Jag fick mycket speltid och förtroende, vilket gav mig mycket erfarenhet och en bra boost i min individuella utveckling. Jag fick även representera Sverige på JVM i Tjeckien, en otroligt bra erfarenhet att ha med sig, och såklart ett minne för livet.

Varför väljer du att fortsätta utvecklingen i LIF?

– Det känns som ett steg i rätt riktning. Mitt intryck av föreningen och Alexander var jättebra redan från början. Det känns seriöst och målinriktat, och det känns som en miljö där jag kommer att ta ytterligare steg framåt, både som spelare och person.

Din främsta styrka som hockeyspelare?

– Jag har en bra inställning, är orädd och spelar en fysisk hockey. Jag gillar att göra grovjobbet, kombinerat med en bra blick för spelet.

Ditt mål med säsongen?

– Jag vill ju såklart alltid utvecklas och bli bättre. Och som ny spelare vill jag känna att jag hittar min plats i laget, och att jag kommer in bra i vårt spel. Som lag vill jag självklart att vi går så långt som möjligt.

Jordnära och ambitiös

Tränaren Alexander Eriksson sammanfattar det hela så här:
– Jag tycker att Alva har utmärkt sig när vi har mött SDE, och jag har även gillat det jag har sett när jag har sett henne i landslaget. Hennes främsta styrkor som hockeyspelare är skridskoåkningen, storleken och tekniken, och vi fick ett väldigt bra intryck av henne när hon var här och hälsade på. Hon är en positiv, jordnära och ambitiös tjej som verkar ha drivet att vilja utvecklas ännu mer.

Vad söker ni främst för spelartyp nu?

– En forward som kan bidra i det offensiva spelet och powerplay, samt en spelande back som ändå har sin styrka i den defensiva delen av banan.

Elin Broman