Lassen premiärmålskytt för Leksand
Publicerad: 2015-08-12

- Det är alltid roligt att göra mål, men det här var ändå lite speciellt. Starten i Leksand kunde inte ha blivit bättre.
Det säger LIF-backen Matias Lassen, som gjorde Leksands första mål i träningsmatchpremiären mot Almtuna.
En match som Leksand förlorade med 2-3 efter straffar.

Leksand gjorde en bra första period. Simon Erlandsson skickade iväg ett stolpskott efter bara någon minuts spel, Martin Karlsson och Brock Montpetit skrinnande ifrån det mesta, och Fredrik Forsberg testade skott efter skott mot Almtunakassen.
Det var dock gästerna som gjorde periodens enda mål.
- Det kändes lite orättvist faktiskt. Vi spelade mest i deras zon i den perioden tycker jag, menar Lassen, vars lag förlorade även den andra perioden med 0-1.
- Den andra perioden var inte lika bra. Vi tappade lite fart och samtidigt gjorde de deras andra mål i powerplay. De var effektiva i powerplay, det kan vi inte säga något om, men samtidigt märktes det väl att vi nästan inte har hunnit träna något boxplay alls hittills.

"Perfekt samarbete"
Några minuter in i den tredje perioden var det så dags för det 19-årige danske nyförvärvet Matias Lassen att skicka in reduceringspucken.
- Jag fick en väldigt bra passning av Tobias Ericsson, sen tog jag emot pucken, lade den tillrätta och sköt. Viktor Mårtensson åkte förbi målvakten precis när jag sköt också, så man kan säga att det var ett perfekt samarbete, förklarar Lassen.

Hur kändes det när du såg att pucken gick in?
- Det var riktigt, riktigt skönt såklart. Dels var det skönt att få spräcka min egen nolla redan i första matchen, och dels var det ett viktigt mål eftersom vi kom igen lite hela laget efter det, menar Lassen, som fick se Lars Bryggman kvittera bara någon minut efter sin egen reducering.
En snygg styrning rakt upp i nättaket var det dessutom.
- Jag tycker att vi kunde ha gjort något mer mål efter det också, men tyvärr fick vi inte in pucken fler gånger.

Mållösa straffar
Matchen fick istället avgöras via en straffläggning som Almtuna vann med 1-0. Detta efter att Fredrik Forsberg, Brock Montpetit, János Hári och Tobias Ericsson missat sina straffar.
- Tobias var väldigt nära på sin så det var synd att han inte satte den, men jag tycker ändå att vi kan vara nöjda med det här som en första träningsmatch. Från och med nu kommer det bara bli bättre och bättre, menar Matias Lassen.

Matchens lirare enligt dig?
- Vår målvakt Frans Tuohimaa. Han räddade oss flera gånger och det kändes väldigt tryggt att ha honom bakom sig.

Elin Broman