Toppkedjan intakt
Publicerad: 2020-04-27
Damlaget
Sedan tidigare står det klart att såväl Hanna Sköld som Wilma Johansson förblir Leksands IF trogna även kommande säsong. Nu står det även klart att Kajsa Armborg stannar i Leksands IF, och därmed är fjolårets toppkedja intakt.

Här på vår hemsida, leksandsif.se, har man under de senaste veckorna kunnat följa lagbyggena för såväl dam- som herrlag och i det damlag som växt fram har såväl Hanna Sköld som Wilma Johansson funnits med som en del av den kommande säsongens trupp. Nu står det även klart att Kajsa Armborg väljer att stanna i föreningen, och huvudtränare Lars Stenmark är nöjd med att ha tre svenska toppspelare under kontrakt även kommande säsong.
-Det är jätteskönt att alla tre förlänger sina kontrakt med Leksands IF. Det är tre spelare som utvecklats rejält under vintern. De har tagit det större ansvaret de fått på ett väldigt bra sätt. Både Hanna och Wilma fick vara med i landslaget under säsongen, och dessutom fick Hanna och Kajsa axla kaptensrollen hos oss i Elin Lundbergs frånvaro, så de har tagit stort ansvar både på och utanför isen. Det finns väldigt mycket mer att få ut av de här tjejerna även framöver så jag är jätteglad att alla stannar i föreningen, säger huvudtränare Lars Stenmark.

Kajsa Armborg

Kajsa Armborg hade sin klart bästa säsong hittills i karriären under den nyss avslutade säsongen 2019/2020, då hon stod för 30 poäng (9+21) på 38 matcher. I och med detta vann hon även den interna poängligan. Totalt har Kajsa Armborg hittills representerat Leksands IF vid 194 tävlingsmatcher, och det nya kontraktet gäller över säsongen 2020/2021.

-Kajsa är en riktig speldosa. Hon är väldigt bra på att läsa spelet och att hitta ytor som kanske inte så många andra ser där ute på isen. Under säsongen lyckades hon dessutom med poängproduktionen och gjorde poäng i princip varje match. Kajsa har tagit stort ansvar när hon gått från en spelare med en defensiv roll till att nu verkligen fått visat framfötterna och varit en tongivande spelare, säger huvudtränare Lars Stenmark om Kajsa Armborg.

Wilma Johansson

Wilma Johansson är en poängstark forward, och säsongen 2019/2020 var inget undantag då hon stod för 27 poäng (11+16) på 37 matcher. Under vintern fick hon återigen dra på sig den blågula landslagströjan då hon representerade Sverige vid Euro Hockey Tour-turneringen på hemmaplan i Tranås. Totalt har Wilma Johansson representerat Leksands IF vid 208 tävlingsmatcher, och hennes kontrakt gäller över säsongen 2020/2021.

-Wilma är en otroligt ettrig och aggresiv spelare. Hon är väldigt poängsugen på rätt sätt och gillar att vara med där det avgörs runt mål och är inte rädd att ta kampen. Hon jobbar väldigt hårt och är jobbig att möta, och hon har alla egenskaper för att slå sina egna rekord hela tiden, säger huvudtränare Lars Stenmark om Wilma Johansson.

Hanna Sköld

Även Hanna Sköld representerade Damkronorna under säsongen 2019/2020, och stod också för en stark säsong på hemmaplan i Leksands IF trots att hon missade en del av säsongen på grund av skada. Totalt stod hon för 16 poäng (10+6) på 26 matcher. I Elin Lundbergs frånvaro var Sköld även lagkapten för föreningens SDHL-lag och är en stark kugge i laget. Totalt har Hanna Sköld representerat Leksands IF vid 227 tävlingmatcher, och kontraktet gäller över den kommande säsongen 2020/2021.

-Hanna är ett kraftpaket som är otroligt stark, både i spelet med och utan puck. Hon tar sig fram med rejäl fart och stor styrka, och vet var målet finns. Hanna är dessutom en naturlig ledare som många ser upp till. Hon kan vara väldigt lugn och bra att ha i gruppen, inte minst för våra yngre spelaresäger huvudtränare Lars Stenmark om Hanna Sköld.

Potentiell toppkedja

Armborg, Johansson och Sköld utgjorde under stora delar av den föregående säsongen en stark toppkedja tillsammans, som ofta var den kedjan man förlitade sig på i viktiga situationer i matcherna. Det är ingen omöjlighet att vi får se de tre spelarna tillsammans även kommande säsong, menar huvudtränaren Lars Stenmark.
-Det finns en trygghet i att ha tre så pass bra spelare som är vana att spela med varandra och trivs med varandra. I slutändan är det upp till mig och oss att få ut så mycket det bara går av vår trupp och det är ingen garanti att Hanna, Kajsa och Wilma spelar i samma kedja i höst, men att de är en del av våra toppkedjor är det inget snack om och de har fungerat bra tillsammans tidigare så sannolikheten är ändå stor.

Stabil svensk grund

Att man även fortsatt lyckats knyta till sig tre etablerade svenska spelare med såväl landslagsmeriter som stabila poängproduktioner i den inhemska ligan är enligt Stenmark viktigt såväl spelmässigt som i lagbygget utanför isen.
-Vi vill bygga en bra bas med duktiga svenska spelare. Vi kompletterade med ett gäng nordamerikanskor i fjol och det kommer vi säkert göra i år också, men fördelen med spelare som Hanna, Kajsa och Wilma är att de är svenska ledande spelare vilket gör det lite enklare för våra yngre talangfulla spelare att ha förebilder att ta rygg på som är svenskspråkiga. Det är en viktig del i den grunden vi lägger, avslutar Lars Stenmark.

Richard Brasar